První dubnová sobota patřila na brněnském Automotodromu úvodním závodům dvou seriálů – LIQUI MOLY Mistrovství ČR soudobých a historických automobilů a Mezinárodnímu závodu soudobých a historických automobilů MAVERICK RESCUE EURO CUP 2019.
III. GSM HILLCLIMB PROLOG AUTOMOTODROM BRNO v jehož rámci se oba seriály jely, měl novinku a to zcela novou trať. Premiérově se jelo ve směru chodu hodinových ručiček a jezdci na trať startovali za koncem boxové uličky a cíl byl po 4,8 km ve stoupání před závěrečnými dvěma zatáčkami okruhu. Na start závodu se v každém ze seriálu sjelo do Brna po šedesáti jezdcích. Po pěkných jarních dnech, kdy na okruhu probíhaly testovací jízdy, v sobotu se citelně ochladilo a po dobu prvních tréninkových a části i prvního závodu nepřetržitě drobně pršelo, ale nakonec se počasí umoudřilo a závody se dojížděly za téměř slunečného počasí. Mezi startujícími byla celá řada závodníků z našeho Kraje Vysočina.
V Liqui Moly Mistrovství ČR byla největší pozornost soustředěna na novopečeného reprezentanta AČR, náměšťského jezdce Marka Rybníčka, který představil letošní novinku nesoucí název Mc F1 EVO 2019. Vůz, se kterým bude po většinu roku startovat v závodech evropského šampionátu, splnil očekávání i když sám jezdec se vyjádřil, že bude třeba ještě nutné posbírat řadu užitečných dat, které ukážou kde jsou ještě rezervy. Rybníček startoval ve skupině E2-SH a třídě do 3000 ccm, což jsou siluety, kterou dvakrát vyhrál, také v Divizi II. si připsal dvě prvenství a v absolutním pořadí soudobých vozů skončil dvakrát na čtvrtém místě. V průběhu závodů se stále zlepšoval až nakonec se dostal na čas pod dvě minuty – 1:59,92 min., který zajel v první jízdě druhého závodu. Horší začátek sezóny si nemohla představit ani ve snu mladá závodnice Kristýna Fillová ze Sudic u Náměště nad Oslavou, startující za tým KRTZ motorsport. Pro letošní rok přešla ze seriálu MREC do šampionátu LM mistrovství ČR s nově postaveným vozem Mitsubishi Black EVO z dílen KOMVET racingu pro třídu E2-SH nad 3000 ccm – siluety. Po problémech s vozem pro ni závod skončil po startu první jízdy úvodního závodu. Absolvovala pouze dvě tréninkové jízdy, v první z nich zajela svůj nejrychlejší čas – 2:29,26 min.
Zastoupení měla Vysočina také v LM Mistrovství ČR historických automobilů. Skvělý vstup měl do prvního závodu Jaroslav Prášek z Kynice nedaleko Ledče nad Sázavou. Jezdec týmu gt2 motorsport s.r.o, s vozem Chevron B42 se stal s přehledem vítězem prvního závodu, když v první jízdě zajel čas 2:14,05 min. a ten již v dalším průběhu závodu nebyl překonán. Po startu do druhého závodu však Chevron odmítl jet a tak pro Práška úvodní podnik skončil. Mezi historickými formulemi startoval Lubomír Doležal ze Žďáru nad Sázavou na voze MTX 1-06. Ten si dojel v prvním závodě pro páté místo v absolutním pořadí historiků a díky dvěma výborným jízdám ve druhém závodě (nejrychlejší jízdu zajel časem 2:23,80 min.) ho posunulo na celkově skvělé třetí místo.
V mistrovském závodě České Trofeje se představil mladý jezdec z Ledče nad Sázavou, Petr Dlouhý. Úspěšně se vypořádal s trati, když ve druhém závodě zajel svůj nejrychlejší čas 2:32,85 min. se strojem Sprint Car Barracuda a obsadil sedmé a osmé místo absolutně a ve třídě Sprint Car do 600 ccm skončil dvakrát na druhém místě. U tohoto jezdce je třeba vyslovit staré české přísloví „že jablko nepadá daleko od stromu“ neboť jeho táta Petr Dlouhý, ještě donedávna úspěšně startoval v závodech do vrchu s vozem Škoda 130 RS.
V seriálu MREC si v absolutním pořadí nejlépe vedl jezdec týmu KR pro Škoda historik Bohuslav Krejčí z Humpolce, který v absolutním pořadí soudobých vozů skončil na šestnáctém a třináctém místě se svým vozem Škoda Rapid. Startoval ve skupině E1, kde obsadil páté a šesté místo a ve třídě E1 do 1600 ccm byl dvakrát na nejvyšším stupni vítězů. Úspěšně si vedli dabléři týmu VPKmotors, Vilém Kašpar z Rapotic a jeho třebíčský kolega Petr Kořínek. Ti startovali ve skupině S1 a třídě dvoukolek nad 2000 ccm s vozem Škoda Fabia RS. Kašpar , který zajel v prvním závodě svůj nejlepší čas 2:33,38 min., skončil ve skupině S1 třetí a pátý a ve třídě pak druhý a třetí. Kořínkovi se podařilo zajet nejrychleji v prvním závodě čas 2:36,05 min., ve skupině dojel na čtvrtém a šestém místě, ve třídě mu pak patřilo třetí a čtvrté místo. Premiéru jako hrom měl mladý jezdec z Třeště na Jihlavsku, Daniel Kubík, startující za tým PK-drive Racing s vozem BMW 130i. Ten startoval ve skupině E1 a třídě dvoukolek nad 2000 ccm. Ve skupině si vyjel v obou závodech pěkná desátá místa, ve třídě po páté příčce v prvním závodě se ve druhém dostal na stupně vítězů na místo třetí. Byl také hodnocen v samostatné kategorii – Junior Trophy, kde byl třetí a druhý.
Svůj nerychlejší čas zajel ve druhém závodě a to 2:36,66 min. V nejslabší třídě E1 do 1400 ccm startovali tři jezdci třebíčského týmu Skalda Racing. Jako dabléři závodili s vozem Škoda Fabia, David Oravec a Milan Strosz oba z Třebíče. David dosáhl ve skupině E1 na celkové třinácté a čtrnácté místo a ve třídě do 1400 ccm pak skončil dvakrát pod stupni vítězů na čtvrtém místě a zajel svůj nerychlejší čas v prvním závodě – 2:44,49 min. Také Milan dosáhl svého nejlepšího času v prvním závodě – 2:47,24 min. a skončil ve skupině na patnáctém a šestnáctém místě a ve třídě pak byl dvakrát pátý. Zdeněk Podpěra z Náměště nad Oslavou dosáhl s vozem Honda Civic v hodnocení skupiny na dvacáté a devatenácté místo a ve třídě skončil dvakrát sedmý. Jeho nejrychlejší čas, kterého dosáhl ve druhém závodě byl 2:48,91 min.
Úspěšní byli v kategorii historických vozů dva jihlavští jezdci. Opravdové žně měl už v tomto jarním období Tomáš Homola, startující s vozem BMW E30 týmu SPZ-VYSOČINA, když ve druhém závodě zajel nejrychlejší čas 2:28,85 min. V celkovém hodnocení historiků byl v prvním závodě na třetím místě a ve druhém pak vystoupil na místo druhé. Dvakrát první byl ve skupině HA1 – cestovních vozů a vyhrál i ve třídě HA 1-K- do 1600 ccm. Smutno bylo v boxu druhého jihlavského jezdce Pavla Vrátila. Ten startoval s vozem Opel Kadett GSI v týmu CoraHB Historic racing club Jihlava. Pochmurná nálada vládla z důvodu, že Pavel ztratil svého přítele a kamaráda Otu Beneše z Pavlova. Ten zemřel před týdnem při tragické nehodě, kterou nezavinil i se svým spolujezdcem na státní silnici mezi Čížovem a Vílancem nedaleko Jihlavy. Pan Beneš zpracovával návrhy na polepy vozu včetně jejich realizace. Pavel se rozhodl věnovat výsledky těchto závodů právě panu Benešovi. V celkovém hodnocení historiků skončil na páté a šesté příčce, ve skupině cestovních historických vozů byl třetí a čtvrtý a ve třídě do 2000 ccm byl dvakrát druhý a svůj nerychlejší čas zajel v prvním závodě 2:40,35 min.