Rally Dakar 5. – 17.1.2020 – Saudská Arábie

Nadcházející 42. ročník Rallye Dakar se jako již tradičně pojede v lednu, a to v termínu od neděle 5. ledna do pátku 17. ledna 2020. Rallye Dakar 2020 se bude odehrávat v Saúdské Arábii, která se rozprostírá na více než dvou milionech čtverečních kilometrů (cca čtyřnásobek rozlohy Francie). Tato největší země na Středním východě, jejíž populace se shlukuje ve městech blízko moře, se může pochlubit mozaikou krajiny, která dá svým závodníkům pocítit Dakar na všech frontách: v řízení a ježdění, v navigaci a ve vytrvalosti. Je to pořádná výzva k dobrodružství.

Pořadatelé premiérového ročníku Rallye Dakar na arabském poloostrově připravili 7 855 kilometrů dlouhou trať s dvanácti etapami. Jejich součástí bude 5 096 kilometrů měřených úseků. Tři čtvrtiny trasy by měly podle informací organizátorů vést po písku.

Rallye odstartuje 5. ledna v Džiddě na pobřeží Rudého moře a skončí 17. ledna v novém zábavním centru Kiddíja nedaleko Rijádu. Vedle náročných dun organizátoři slibují i navigační obtížnost. Rychlostní zkoušky pěti ze dvanácti etap měří více než 450 kilometrů. Soutěž vygraduje ve svém závěru náročnými dunami protkanými spoustou orientačních nástrah.

Spolu s podobou trati byla zveřejněna i startovní listina rallye. Do závodu se přihlásilo 351 posádek, což je o sedmnáct více než před rokem. Nejpočetnější je kategorie motocyklů a čtyřkolek, ve které je 170 jezdců. Automobilů a buggyn bude na startu 134, kamionů 47.

Mezi 557 přihlášenými účastníky je zastoupeno 53 národností, přičemž nejpočetněji je Francie (258 startujících), následují Španělsko (77) a Nizozemsko (53). Nejvýraznější nárůst je z hostitelské země Saúdská Arábie, kterou bude reprezentovat 18 účastníků (13 jezdců a 5 navigátorů). Čechů je na startu 31. V kategorii automobilů se jich objeví jedenáct, v kamionech deset, mezi motocyklisty šest, ve čtyřkolkách a buginách vždy po dvou.

Na start letošního ročníku Rally Dakar se postaví dvojice závodních vozů , do kterých usednou zástupci Kraje Vysočina.  .

Se startovním číslem 306 se vydá zdolávat nástrahy tratě jihlavský Martin Prokop, kterého bude navigovat Viktor Chytka. Posádka bude startovat v domácím týmu MP Sports s vlastním nově postaveným speciálem FORD RAPTOR RS . Více informací o posádce ZDE

Tisková konference Ultimate Dakar2019

Druhou posádku reprezentující kraj Vysočina budou se startovním číslem 328 velkomezeříčský Tomáš Ouředníček s navigátorem Davidem Křípalem , který trvale bydlí v Třebíči. Tato posádka startuje na letošním Dakaru ve svém týmu Ultimate Dakar  a jejich sportovním náčiním bude Ford Ranger Dakar. Více informací o posádce ZDE

Oficiální stránky :            https://www.dakar.com/en

Startovní listina :             https://www.dakar.com/en/competitors

Program :

Sociální média :

Facebook :                          https://www.facebook.com/dakar/

Twitter :                              https://twitter.com/dakar

Instagram :                         https://www.instagram.com/dakarrally/

Aplikace :

Google Play :     https://play.google.com/store/apps/details?id=com.netcosports.anddakarworld

App Store :         https://itunes.apple.com/us/app/dakar-rally-2014/id487240329?l=fr&ls=1&mt=8

A jak bude celá soutěž bude pro reprezentanty Kraje Vysočina soutěž probíhat Vás budeme samozřejmě průběžně informovat.

Přehled jednotlivých etap

5.1. 2020 Jeddah → Al Wajh (752 km, rychlostní zkouška: 319 km)

Vstup do soutěže má daleko od procházky v parku. V rychlém sledu obsahuje všechno, co tvoří tuto rallye: rychlé zatáčkovité cesty, duny a kameny. Nic z toho nelze na soutěži v příštích dnech podcenit.

6.1. 2020 Al Wajh → Neom (401 km, rychlostní zkouška: 367 km)

V této výzvě začnete mít pocit, proč je v Saudské Arábii obzvláště obtížná navigace. Je na čase naučit se důvěřovat novým orientačním bodům, ačkoliv vás může zmást hodně stop vedoucí různými směry. Motocyklisty a čtyřkolkáře čeká první část „Supermaratonské“ etapy.

7.1. 2020 Neom → Neom (489 km, rychlostní zkouška: 404 km)

Okruh kolem Neomu je skutečný klenot. Rallye vede po hranici s Jordánskem. Nabízí řadu kaňonů a horských cest, které vedou písečnými terény. V této etapě se dostanou účastníci do nejvyššího bodu soutěže v nadmořské výšce 1400 metrů.

8.1. 2020 Neom → Al Ula (676 km, rychlostní zkouška: 453 km)

Na pořadu dne je kombinace písečných a štěrkových úseků. Rychlost však není na místě, náročná navigace bude vyžadovat jasná rozhodnutí. Historičtí nadšenci uvítají rádi, když se ocitnou v blízkosti Nabateanských chrámů.

9.1. 2020 Al Ula → Ha’il (563 km, rychlostní zkouška: 353 km)

V písčitém prostředí dne poslouží obrovské duny jako důležité orientační body, aby pořadatelé zamezili velkým chybám v navigaci. Velká působivá dunová pole budou občas ve sjezdech smísena s rozptýlenou pouštní trávou a ta vyžaduje pokročilé řidičské dovednosti.

10.1. 2020 Ha’il → Rijád (830 km, rychlostní zkouška: 478 km)

Nastane dramatická změna scenerie a všechny kilometry jsou vedeny výhradně pískem. Po relativně rychlé první sekci budou mít experti na překážky v dunách výhodu. Řidiči, kteří mají zkušenosti ze Sahary nebo Atacamy, dostanou příležitost je využít.

11.1. 2020 Den odpočinku

Rozlehlé sady daly Rijádu v 18. století jméno arabské zahrady. Většinou však ustoupily městské zástavbě rozkládající se na ploše větší než 1500 km2 a domovům pro více jak šest milionu lidí. Demografický růst hlavního města dal od sedmdesátých let minulého století možnost vzniknout nápadným mrakodrapům zrozených z revolučních architektonických nápadů. A to včetně 267 metrů vysokého Al Faisaliyah Centra, 302 metrů Kingdom Centra a 307 metrů měřícího Burj Rafal.

12.1. 2020 Riyadh → Wadi Al-Dawasir (741 km, rychlostní zkouška: 546 km)

Po dni odpočinku čeká na všechny posádky nejdelší etapa soutěže. V terénu střídají rychlé úseky s četnými křižovatkami, na kterých budou navigátoři vždy ve střehu. Musí se rozhodnout rychle, ale nikoliv ukvapeně.

13.1. 2020 Wadi Al-Dawasir → Wadi Al-Dawasir (713 km, rychlostní zkouška: 474 km)

Denní smyčka je příležitostí zamířit na jih, kde závodníci najdou horské terény, kaňony a překvapivé barevné kontrasty. Například černé kameny na bílém písku. Čeká rovný úsek dlouhý 40 kilometrů, zatímco několik následných dunových polí dne bude vyžadovat značnou jezdeckou obratnost.

14.1. 2020 Wadi Al-Dawasir → Haradh (891 km, rychlostní zkouška: 415 km)

Hlavním faktorem této etapy bude přesnost jízdy, tentokrát s převážně v tvrdém terénu a s množstvím štěrkových úseků, kde mohou ti, co nejsou dostatečně opatrní, dostat defekt. Po dosažení Haradhu, postaveného kolem ropných polí se dostane rallye do nové scenerie.

15.1. 2020 Haradh → Shubaytah (608 km, rychlostní zkouška: 534 km)

Další maratonská etapa bude vyžadovat nejvyšší nasazení. V první části soutěže se dostanou účastníci do pouštních terénů a chybět nebudu opět rozsáhlá dunová pole. Zejména posledních 30 kilometrů vede přímo přes vysoké duny v době, kdy se bude přicházející šero a tma hlásit o slovo.

16.1. 2020 Shubaytah → Haradh (744 km, rychlostní zkouška: 379 km)

Pokud stihnou posádky opravit, co potřebují bez asistence mechaniků, zbude možná čas na krátký spánek. S rozespalýma očima se vrhnou do prvních osmdesáti kilometrů, kdy je čekají nejvyšší duny této arabské země. Reálně hrozí riziko zapadnutí, které bude stát nešťastníky hodiny času. Touto trasou cestovali první objevitelé ropy v této oblasti.

17.1. 2020 Haradh → Qiddiyah (447 km, rychlostní zkouška: 374 km)

Pokud čekáte pověstnou procházku růžovou zahradou na závěr, tak jste na omylu. Zejména posledních sto kilometrů přivodí všem navigátorům více bolestí hlavy, než zažili celý minulý týden. Ještě než přijedou stateční do cíle, čeká je dvacet měřených kilometrů. Nejrychlejší na tomto úseku získá „Qiddiyah Trophy“, ale tento čas nebude započítáván do celkových výsledků

Comments are closed.