Rally Dakar 2. – 15.1.2021 – Saudská Arábie

Slavná terénní vytrvalostní rallye už zná svou trasu pro nadcházející ročník. Pojede se v opačném směru než v minulém ročníku, nejdřív tedy budou duny a finiš bude na kamení. Co na to říkají naše největší želízka v ohni, závodní piloti Martin Prokop a Tomáš Ouředníček.

Minulý ročník Rally Dakar byl pro pořadatele zčásti testovací – poprvé se jelo na území Spojených arabských emirátů, a proto se ověřovala organizace, logistika, divácká atraktivita, a především náročnost zvolené trasy vedoucí přes tamní rozlehlé pouště, údolí a hory. Zkušenosti přitom nebyly jen pozitivní.

Organizátoři se naštěstí poučili, a tak letošní Dakar (prý) bude pomalejší a daleko techničtější! Na závodníky čeká v rámci 12 etap celkem 4 767 závodních kilometrů (celková délka je vskutku maratonských 7 464 km), téměř každá jednotlivá etapa tak bude měřit přes 400 kilometrů. Pojede se v opačném směru než letos, závodit se tak začne v dunách a končit se bude na skálách.

Právě skály se na začátku ukázaly být největší atrakcí pro fotografy, ale pro jezdce samotné to nic moc nebylo. Jelo se totiž většinou ve vysokém tempu po šotolinových cestách mezi balvany a nešlo ani tak o to, kdo je lepší jezdec, ale kdo má rychlejší auto a kdo netrefí žádný větší kámen a neztratí drahocenný čas výměnou proražené pneumatiky. Podobně tristní pak byly i mnohdy více než několikakilometrové úseky, kde se dalo jet na plný plyn – speciály tady jezdily rychlostmi od 160 až do 205 km/h. Opravdové závodění v písku, tedy to, co dělá Dakar Dakarem, se objevilo spíš až v druhé polovině závodu.

Realizační tým kolem Davida Castery, šéfa Dakaru, se z loňského průběhu poučil a hodlá letošní soutěž udělat těžší. „Pojedou se nové rychlostní zkoušky, snažili jsme se snížit délku a počet rychlých úseků, přičemž důraz by měl být kladen hlavně na techniku jízdy a na navigaci,“ slibuje Castera.

„Maratónská etapa otestuje řízení, vybavení a vytrvalostní vlastnosti konkurentů bezprostředně po dni odpočinku v Ha’ilu. A nejdelší ostrá etapa (511 kilometrů) čeká na závodníky předposlední den. Tady se může všechno ještě pořádně zamotat, protože to bude extrémně náročné, sto kilometrů se totiž pojede v dunách.“

Do závodu je přihlášených 321 účastníků. Z toho je 108 motocyklů, 21 čtyřkolek, 124 osobních automobilů a malých strojů Side by side, ale také 42 nákladních vozidel a 26 strojů v nově otevřené kategorii „Dakar Classic“, kde mohou jet osobní a nákladní auta vyrobená před rokem 2000. Česko bude mít na startu Rally Dakar 2021 třetí největší zastoupení s 23 registrovanými účastníky!

Nemůžeme se dočkat. Letošní rok byl trochu jalový, co se závodění týče, nemohli jsme najet tolik ostrých kilometrů, co jsme chtěli, a vzhledem k situaci to bylo náročné, i co se úprav auta a následného testování týče, ale asi i o to víc se těšíme,“ říká Martin Prokop, pětinásobný účastník Dakaru. „Trasa by snad měla být těžší, ale stejně jsme udělali pár změn, co se rychlosti auta týče. Zmenšili jsme aerodynamický odpor, máme jiné diferenciály, takže auto je takové ostřejší a taky jsme se snažili trochu upravit charakteristiku motoru. Cíle jsou stejné jako každý rok, bereme cokoliv v první desítce, ale samozřejmě, že ideální by byla první pětka.“

Martin Prokop vyrazí na Dakar s navigátorem Viktorem Chytkou, který se v letošním roce na místě spolujezdce osvědčil. „Bavilo mě to a baví mě to, jsem samozřejmě rád, že nám to klape,“ říká Chytka. „Novinkou bude elektronický roadbook, kdy papírový blok nahradí tablet v kabině. Nemám strach, že bych si na to nezvyknul, ale samozřejmě, že jsem zvědavý, jak se bude ovládat za jízdy v náročném terénu.“

Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem po čtyřech letech s Fordem Ranger přesedá do Toyoty Hilux, která si získala jeho srdce. “Poté, co jsem měl možnost se v ní svézt, jsem byl úplně ohromen! Bylo to něco, jako láska na první pohled – nebo možná spíš jako návrat k dávné lásce,“ říká Ouředníček, který se opět vrací k technice značky Toyota.

Toyota nás přijala s otevřenou náručí. Je to značka s obrovským srdcem, která má v sobě neuvěřitelně pozitivní náboj, vyrábí výborná závodní auta a panuje v ní příjemná lidská atmosféra. Rozhodnutí posunout se dál bylo nejintenzivnější ve chvíli, kdy vyhrála vůbec nejtěžší Dakar v Peru a nejen to vedlo náš tým k přemýšlení o změně. O tom, že je její technika na nejvyšší úrovni, jsme se přesvědčili také na letošním Dakaru. Předjet Toyotu téměř není možné,“ směje se Tom Ouředníček.”

Našim spojencem a novým hlavním partnerem je dealerství Toyoty, jihlavská společnost HS Automobil. Všechno bylo neuvěřitelně hektické, ale jsem nesmírně rád, že jsme tuto skvělou nabídku dostali a mohli jsme ji s radostí přijmout.

 

Oficiální stránky :            https://www.dakar.com/en

Startovní listina :             https://www.dakar.com/en/competitors

Program :

 

Sociální média :

Facebook :                          https://www.facebook.com/dakar/

Twitter :                              https://twitter.com/dakar

Instagram :                         https://www.instagram.com/dakarrally/

Aplikace :

Google Play :     https://play.google.com/store/apps/details?id=com.netcosports.anddakarworld

App Store :         https://itunes.apple.com/us/app/dakar-rally-2014/id487240329?l=fr&ls=1&mt=8

A jak bude celá soutěž bude pro reprezentanty Kraje Vysočina soutěž probíhat Vás budeme samozřejmě průběžně informovat.

 

Přehled jednotlivých etap

2.1.2021  – Prolog Jeddah> Jeddah – ( 129 km, rychlostní zkouška 11 km)

Závod povede závodníky vzdálené asi 30 kilometrů od stadionu krále Abdulláha a bude obsahovat několik písečných tratí, kde bude těžké odolat pokušení jen tak klouzat po trati. Nejdůležitější je, že klasifikace vytvoří bezpečné počáteční pořadí pro další fázi, kde každý bude mít místo, kam patří.

3.1. 2021 Start – Jeddah> Bisha, 622 km – SS: 277 km

Zahajovací speciálka se bude konat výhradně na tratích. Hlavní výzva spočívá v průjezdu jednoho údolí za druhým a vyhýbání se navigačním problémům, která představují četné křižovatky. Soutěžící budou muset dávat pozor na kamenité úseky, pokud se chtějí vyhnout defektům.

4.1. 2021 Bisha> Wadi Ad-Dawasir, 685 km – SS: 457 km

Tady přicházejí první duny, které se objeví v úseku táhnoucím se asi 30 kilometrů v první třetině etapy. Žlutá zde dominuje kaleidoskopu, ale bílé duny poskytnou nádech kontrastu. Dlouhý úsek mimo trať – odpověď pouště na „otevřený prostor“ – přichází těsně před závěrečným sledem písečných tratí.

5.1. 2021 Wadi Ad-Dawasir> Wadi Ad-Dawasir, 630 km – SS: 403 km

Brána do Prázdné čtvrti poskytuje pozadí této fáze – čistá, nefalšovaná poušť. Soutěžící dostanou pořádnou porci dun, i když jsou rozšířeni široko daleko a v malých řetězcích. Speciálka proložená technickou sekcí s rychlejšími částmi. Tato smyčka s vysokými sázkami dá nejrychlejším konkurentům jejich první příležitost udělat skutečný rozdíl.

6.1. 2021 Wadi Ad-Dawasir > Riyadh, 813 km – SS : 337 km

Pokud je zahrnut přejezdový sektor, jedná se o nejdelší etapu závodu, ale sportovní část pravděpodobně nebude tlačit konkurenty na hranici možností. Naopak, důraz bude kladen na zábavu za volantem, i když klikaté dráhy nedávají účastníkům žádný odpočinek. Je však třeba mít na paměti, že chyby mají značnou cenu i v přechodových fázích, jako je tato.

7.1. 2021 Riyadh > Buraydah, 625 km – SS : 419 km

Trpělivost je ctností při rally, jak bude vidět na této dlouhé a tvrdé etapě, kde soutěžící, kteří neovládají nervy, čekají na špatný den. Průměrnou rychlost sníží několik prvků, včetně sektoru dun poblíž středu speciálu a mnoha kamenů, které vrhají stopy. Spěch vytváří odpad – nebo v tomto případě defekt pneumatiky.

8.1. 2021 Buraydah > Ha’il, 655 km – SS : 485 km

Cesta na Ha’il bude stoprocentně hladká a písčitá. Průběh této etapy zahrnuje duny ve všech tvarech a barvách a testuje schopnost konkurentů řešit je dopředu i dozadu! Motorkáři zde budou čelit své největší výzvě a dokonce i ti nejnáročnější jezdci skončí s rukama jako želé. Někteří dokonce mohou potmě poznat poušť po setmění … a musí se spokojit s velmi krátkým odpočinkovým dnem.

9.1. 2021 Den odpočinku

Pro mnohé je den odpočinku důležitým cílem. Ať se stane cokoli, nastane čas, aby každý zhodnotil svou strategii a rozumně využil čas na vyvážené zotavení. Bude to kratší pro opozdilce, kteří na svých vozidlech určitě budou mít spoustu práce. Zbytek bude rozdělen mezi údržbu nutnou k návratu do dun a odpočinek v pravém slova smyslu. To vše při zachování zaměření na konkurenci!

10.1. 2021 Ha’il > Sakaka, 737 km SS : 471 km (marathon stage)

Maratónská etapa začíná téměř hrůzostrašným sledem písečných hor a 100 km závodů nahoru a dolů. Soutěžící budou muset od začátku jít opatrně ke svým vozidlům, aby zabránili přehřátí motorů. První část končí sérií kamenitých plošin a kombinací klikatých a rychlých úseků. Oblast nastavená pro účastníky pro práci na jejich vozidlech bude pro všechny ostatní zakázaná..

11.1. 2021  Sakaka > Neom, 709 km – SS : 375 km

Druhá část maratonské etapy má tendenci odměňovat ty, kteří byli v první opatrní. Kromě uspokojení z tryskání písečnými a poté kamenitými tratěmi tohoto speciálu si soutěžící mohou užít nejmajestátnější krajiny v zemi… a přitom pečlivě sledovat roadbook. Pokud je čas vybít kameru, je to ono.

12.1. 2021 Neom > Neom, 579 km – SS : 465 km

Specialka se vydá na břeh Rudého moře a začne se projídět podél nábřeží. Nebude to však všechno hladké plachtění, protože kurz vede po terénu na tratě, které jsou někdy rychlé, ale často příliš písčité, aby tlačily pedál na kov. Délka a rozmanitost této etapy ji řadí mezi nejtěžší z těchto dvou týdnů závodění.

13.1. 2021 Neom > AlUla, 583 km – SS : 342 km

V první části této etapy není dostatek superlativů k popisu krajiny. Kopcovité oblasti, které tvoří většinu zbytku kurzu, jsou stejně úchvatné. Písečné tratě však poskytnou účastníkům navigačních aktivit otvor, aby si projeli údolími.

14.1. 2021 AlUla > Yanbu, 557 km – SS : 511 km

Nejdelší speciál v rally připraví scénu pro rozhodující zúčtování mezi zbývajícími uchazeči. Duny jsou po několika dnech zpět, aby oddělily to nejlepší od ostatních v oceánu písku táhnoucího se téměř 100 kilometrů, kde mohou být časové rozdíly obrovské.

15.1. 2021 Yanbu > Jeddah, 452 km – SS : 225 km

Poslední etapa Dakaru nemusí být nutně nejjednodušší. Jezdci, řidiči a spolujezdci se budou i nadále muset vypořádat s hrozbou řetězů dun, kde uvíznutí může snadno vysvětlit rozdíl mezi sladkým a hořkým koncem. „Oslava“ zde však bude módním slovem, protože cílová čára na břehu Rudého moře přináší některým závodníkům vzpomínky na Lac Rose.

Zanechat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*