Ve dnech 19. – 21. května 2022 se uskutečnil nejvýznamnější závod v rally pravidelnosti vozů s alternativním pohonem v České republice, ČEZ Czech New Energies Rallye s centrem v Českém Krumlově. Závod byl součástí mezinárodního seriálu FIA ecoRally cupu 2022 a nově vzniklé PHOENIX CONTACT České trofeje v ecoRally 2022, což zaručovalo bohatě obsazenou mezinárodní účast posádek. Na start soutěže se postavilo celkem 41. posádek a nechyběla mezi nimi ani posádka z Kraje Vysočina Zdeněk Smolík-Jiří Navrkal, kteří do závodu odstartovali s vozem Volkswagen ID.4 GTX zapůjčeného od Auto Vysočina v Jihlavě.
Na soutěžící čekala v průběhu tří dnů porce téměř šest set kilometrů, ve kterých absolvovali šestnáct speciálních zkoušek pravidelnosti o délce přes třistapadesát kilometrů. Administrativní a technické přejímky vozidel, které probíhají vždy před startem do soutěže, byly situovány tentokrát na Informačním centru Elektrárny Temelín odkud v pozdním čtvrtečním podvečeru odstartoval posádky do první etapy ředitel Jaderné elektrárny Temelín Ing. Jan Kruml.
Čtvrteční podvečerní etapa zavedla posádky až do okolí Prachatic, odkud se postupně přemístily až do Českého Krumlova, kde je před půlnoci čekal cíl první etapy. V průběhu etapy posádky prověřily čtyři zkoušky pravidelnosti a hlavně tři poslední za tmy řádně prověřili sehranost posádek v orientaci, na což po drobné chybě doplatila i posádka Zdeněk Smolík s Jiřím Navrkalem, když nestihla dokončit etapu ve stanoveném čase a za předání vozidla do uzavřeného parkoviště si připsala penalizaci 4400 bodů, která je po páteční etapě odsunula až do spodních pater výsledkové listiny.
Do páteční etapy soutěže vstupovala vysočinská posádka s předsevzetím vyvarovat se dalším chybám a soutěž si hlavně užívat, zvlášť když pořadatelé soutěže dopolední speciální zkoušky situovali na tratě ostrých rychlostních zkoušek Rallye Český Krumlov , která startovala v páteční podvečer. Třešničkou na dortu bylo zařazení speciální zkoušky na uzavřenou diváckou rychlostní zkoušku na Výstavišti v Českých Budějovicích, kde dopoledne účastníci ostré rallye absolvovali předzávodní shakedown, a v průběhu rally i tři ostré rychlostní zkoušky. Po dojetí do cíle druhé etapy soutěže v Českém Krumlově při pohledu na celkové výsledky se posádce Zdeněk Smolík – Jiří Navrkal zlepšila nálada. Po bezchybném výkonu ve druhé etapě ČEZ Czech New Energies Rally 2022, postoupila posádka na umístění v polovině celého jednačtyřiceti členného pole.
S lepší náladou po pátečním výkonu vyrazila posádka do poslední sobotní etapy, kterou pořadatelé situovali do okolí vodní nádrže Lipno. Posádky absolvovali šestici speciálních zkoušek, ve kterých doslova objeli kompletní Lipenskou vodní nádrž, a dokonce se na přejezdu mezi speciálkami na chvilku podívali i do sousedního Rakouska. Cíl soutěže byl situován k Hotelu Relax Resortu v Dolních Vltavicích, kde posádky poobědvaly a netrpělivě vyčkávaly na oficiální výsledky celé soutěže. Po zlepšené páteční etapě se dařilo vysočinské posádce i v poslední etapě zopakovat bezchybný výkon, a i pro ně bylo obrovské překvapení postup na konečné 7. místo v absolutní klasifikaci rallye pravidelnosti mezi 41. účastníky. V hodnocení PHOENIX CONTACT České trofeje v ecoRally 2022 si ještě o příčku polepšila, a po prvním závodě seriálu se pohybuje na 6. místě. Díky tomuto skvělému výsledku připsala posádka Zdeněk Smolík – Jiří Navrkal jako jediná posádka ze čtyř startujících na vozech VW body pro Volkswagen, v hodnocení seriálu výrobců, kterému po závodě v Krumlově patří 5. příčka z jedenácti hodnocených značek.
Posledním bodem programu ČEZ Czech New Energies Rallye 2022, bylo slavnostní ukončení rallye průjezdem přes slavnostní cílovou rampu v Jelení zahradě v Českém Krumlově, kde soutěžící mohli seznámit diváky s nejnovějším stavem elektromobility a zároveň se s nimi podělit o zážitky ze soutěže ale i zasvětit je do tajů ovládání elektro automobilů a odpovědět jim na jejich zvídavé otázky.
„Do Českého Krumlova jsme odjížděli bez větších ambicí a naše účast byla spíš seznamováním se závody v té nejprestižnějších kategorii FIA E-cupu a zažít atmosféru tohoto mezinárodního závodu. Já už se závody v jízdě v pravidelnosti eco rally nějaké zkušenosti měl, za to s Jirkou jsem jeli pouze Green Rally při Barum Rally ve Zlíně , která má však úplně jiný formát a spíše se jedná o zážitkovou akci. Upřímně při pohledu do startovní listiny s deseti zahraničními posádkami a českou špičkou v této motoristické disciplíně jsme si říkali, že umístění v horní polovině startovního pole by bylo dobrým výsledkem. To, že skončíme v pravidelnosti na 7. místě absolutně, nás ani ve snu nenapadlo. Velké poděkování patří Auto Vysočina za zapůjčení vozu Volkswagen ID.4 GTX na tyto závody. Velké výkonné SUV nás nenechalo v průběhu celého závodu na holičkách a hlavně při změnách rychlostních průměrů na zkouškách a nutnosti rychlé akcelerace nebo naopak zpomalení fungoval bezchybně. “zhodnotil svoje pocity po úspěšné na ČEZ Czech Energies Ralye 2022 Zdeněk Smolík.
„ Před startem soutěže jsem vůbec nevěděl co mám od tohoto formátu očekávat a zda vůbec zúročím svoje zkušenosti ze svého mitfárování z klasických rally. Jízda podle itineráře se vůbec neliší v obou formátech závodění, za to speciální zkoušky to už je rozdíl. V klasicích rally máte možnost si zkoušky projet před závodem a na RZty si píšete podrobný rozpis, v rámci soutěží pravidelnosti tuto možnost nemáte a vlastně jedete naslepo vše podle itineráře a speciální zkoušky musíte naklepat do aplikace, která vám sama potom měří ujeté metry, které si kontrolujete a upravujete proti itineráři a zároveň vám díky zadaným rychlostním průměrům měří odchylku od ideálního času na zkoušce, což je hlavně údaj pro řidiče, který musí podle toho přizpůsobit jízdu. Při jízdě pravidelnosti se rozhodně spolujezdec nenudí, a právě naopak právě jeho práce největší měrou ovlivňuje konečný výsledek. Kromě menší čtvrteční chybky, která nakonec neovlivnila náš výsledek, se nám na rozdíl od soupeřů podařilo na tratích speciálních zkoušek nebloudit a díky konstantnímu výkonu vybojovat takový parádní výsledek. Velice mě překvapila i přátelská atmosféra soutěže, kde všichni jsou na stejné lodi a ti zkušení poskytnou radu těm méně zkušeným. Na konec bych chtěl poděkovat pořadatelů z ČK Motorsport za výborně nachystanou a zorganizovanou soutěž“ neskrýval nadšení ze závodů Jiří Navrkal
Celá soutěž se uskutečnila na silnicích a cestách při běžném silničním provozu, kde posádky musí dodržovat pravidla silničního provozu. Jak už samotný název této motoristické disciplíny napovídá v této soutěži není nejúspěšnější ten, který je v cíli nejrychlejší, ale ten, který na tratích speciálních zkoušek se nejvíce pravidelně přiblíží stanoveným rychlostním průměrům pořadateli, které se v průběhu testu několikrát změní. Na celé trati byla měřena odchylka od stanoveného času na téměř devíti stech bodech o jejichž rozmístění posádky nemají žádné informace a za každou 0,1 sec. odchylky proti stanovenému času obdrží posádka 1 trestný bod. Vítězem soutěže se stává posádka s nejnižším počtem nasbíraných trestných bodů v průběhu celé soutěže.
Fotogalerie:
foto archív posádky a Petr Skřívánek – www.cner.cz