Úspěchy sklízeli v loňském roce jezdci našeho Kraje Vysočina i v nejvyšších seriálech závodů automobilů do vrchu – Mistrovství Evropy a také v domácím šampionátu – Liqui Moly Mistrovství ČR v závodech automobilů do vrchu pro rok 2019.
MISTROVSTVÍ EVROPY 2019
V roce 2019 byl nominován Autoklubem České republiky pro reprezentaci v závodech do vrchu pro Evropský šampionát náměšťský jezdec Martin Rybníček. V nově vytvořeném týmu ACR Czech Team Liqui Moly se za prvními evropskými body vydal bojovat s novým vozem McLaren F1 EVO 2019 postaveným v dílnách Komvet Racing Davida Komárka, na trať slavného vrchu Rechberg do sousedního Rakouska. To měl již Marek za sebou první test nového vozu při zahajovacím podnik domácího šampionátu na brněnském Automotodromu. Jak v evropském tak i domácím šampionátu startoval ve skupině E2 – SH a ve třídě do 3000 ccm. Do Evropy měl skutečně impozantní nástup, když vyhrál v Rakousku a první místo si připsal z domácího závodu Ecce Homo ve Šternberku a za tato dvě vítězství získal celkem 50 bodů. Druhé místo a 18 bodů získal na zmoklé trati v německém Glasbachu, dalších 25 bodů přibylo na jeho konto za vítězství na Dobšinském kopci na Slovensku a 12 bodů za čtvrté místo z polského kopce Limanowa a celkově nasbíral 105 bodů. Pak se však začala Markovi „lepit smůla“ s těžko specifikovanou poruchou při závodě ve Slovinsku a tým dospěl k rozhodnutí neriskovat poslední závod seriálu v chorvatském Buzetu a vůz byl předán do dílen Komvet Racingu. Tam byl podroben repasi a následně ho David Komárek podrobil testování při republikovém závodě v Divákách u Hustopečí a při závěrečném závodě MREC na brněnském Automotodromu, aby vůz byl již v předstihu připraven na následující sezónu. I přes tento nepříjemný závěr sezóny byla evropská premiéra pro Marka Rybníčka úspěšná neboť skončil v hodnocení FIA závodu do vrchu Kategorie 2 na krásném desátém místě absolutního pořadí mezi 119 jezdci, kteří v průběhu seriálu bodovali.
LIQUI MOLY Mistrovství ČR v závodech do vrchu 2019
V domácím šampionátu měl Kraj Vysočina zastoupení třemi účastníky. Přestože pro Marka Rybníčka byla prioritou reprezentační účast v závodech seriálu Mistrovství Evropy, startoval i v některých závodech Liqui Moly Mistovství ČR. Jako testovací závod před vstupem do ME byl úvodní závod na brněnském Automotodromu, kde za dvě čtvrtá místa v absolutním pořadí si připsal celkem 20 bodů. Na domácím Zámeckém vrchu v Náměšti nad Oslavou si vyjel za složitých povětrnostních podmínkách 35 bodů za sobotní vítězství a druhé místo v neděli. Dále startoval na Ecce Homo ve Šternberku, kde se jel jeden závod, kde skončil na sedmém místě se ziskem 4 bodů. Podobně tomu bylo na Slovensku na Dobšinském kopci, kde skončil na čtvrtém místě a získal dalších 10 bodů. Svoji účast na domácích kopcích ukončil na Ústecké 21 v Ústí nad Orlicí, kde si připsal dalších 12 bodů ze dvou závodů a s celkovým účtem 81 bodů skončil na celkovém třetím místě za vítězným Milošem Benešem a druhým v pořadí Václavem Janíkem a stal se tak druhým vícemistrem. Vedle tohoto úspěchu se stal mistrem republiky Divize 2 a skupiny E2 SH a vítězem třídy E2 SH do 3000 ccm, V Divizi, skupině i třídě vyhrál všech osm závodů v nichž startoval a získal v každé 160 bodů.
Úspěšnou závodní sezónu má za sebou Kristýna Fillová ze Sudic u Náměště nad Oslavou. Jezdkyně. startující ve znojemském týmu KRTZ Motorsport s vozem Mitsubishi Black EVO ve třídě E2SH nad 3000 ccm. V absolutním pořadí Liqui Moly Mistrovství ČR v závodech do vrchu obsadila osmnácté místo se ziskem 17 bodů, které si vyjela za dvě šestá místa v domácím závodě na Zámeckém vrchu v Náměšti nad Oslavou, v závodě na libereckém Ještědu byla jednou na osmém místě. Na závěrečném podniku v Divákách u Hustopečí skončila v jednom závodě devátá. V Divizi 2 skončila na druhém místě za vítězným Markem Rybníčekm. Celkově získala 101 bodů a třídu E2SH nad 3000 ccm vyhrála se 152 body. Ty za svoje výkony nasbírala mimo již uvedené závody, ještě na Dobšinském kopci a Ústecké 21 v Ústí nad Orlicí.
V závěrečném podniku domácího šampionátu v Divákách se dvakrát na druhém místě v absolutním pořadí umístil David Komárek. Ten startoval v rámci testování s vozem McLaren F1 EVO 2019 s nímž absolvoval závody ME Marek Rybníček. David v tomto závodě vyhrál Divizi 2, skupinu E2SH a třídu E2SH do 3000 ccm. Vzhledem k pravidlům pro vyhodnocení závodů pořádaných AČR, nemohl být zařazen do konečného hodnocení neboť se nezúčastnil předepsaného minima dvou závodních víkendů.
LIQUI MOLY Česká trofej v závodech do vrchu 2019
V tomto seriálu startovali dva jezdci z našeho Kraje Vysočiny. S vozem Peugeot 106 to by ve Třídě E1H do 1600 ccm Martin Hort z Lipníku u Třebíče. V konečném pořadí uzavřel desítku nejlepších, když získal 33 bodů za sedm dojetých závodů. Stal se vítězem třídy se ziskem 155 bodů, které si vyjel za sedm vítězství a jedno druhé místo (Náměšť nad Oslavou, Liberec, Dobšiná, Ústí nad Orlicí a Diváky). Druhým účastníkem z Vysočiny byl Petr Dlouhý mladší z Ledče nad Sázavou. Ten skončil v absolutním pořadí na šestnáctém místě, když se dostal do desítky nejlepších (sedmý a osmý) hned v úvodním závodním víkendu na brněnském Automotodromu a za tato umístění získal celkem 7 bodů. Daleko lépe se mu dařilo ve Třídě Sprint Car 600 v níž startoval se strojem Sprint Car Barracuda. Zde obsadil druhé místo se 120 body, které získal za osm druhých míst (Brno, Náměšť nad Oslavou, Ecce Homo, Liberec, Ústí nad Orlicí).
AUTOKLUB Mistrovství ČR v závodech historických automobilů do vrchu 2019
Dvojnásobné zastoupení měl náš kraj i v seriálu závodů historických automobilů v Divizi 2 – jednosedadlových závodních vozů. Na pátém místě skončil Jaroslav Prášek startující za tým GT2 Motorsport s.r.o. s vozem Chevron B42 F2. Přestože jezdec z Kynice nedaleko Světlé nad Sázavou, měl v průběhu sezóny několik problémů se svým vozem, dokázal třikrát bodovat (Brno, Ecce Homo a Ústí nad Orlicí) a celkově si připsal 37 bodů a stal se i nejlepším jezdce třídy K5/E5. Druhým byl Lubomír Doležal ze Žďáru nad Sázavou, startující s vozem MTX 1-06, který skončil na sedmém místě s 25 body, které získal v závodech v Brně a na Ecce Homo a skončil první ve třídě K5/E7.
Všem jezdcům a týmům blahopřejeme k jejich výsledkům v evropském a domácím šampionátu za rok 2019. Současně děkujeme týmům mechaniků, kteří závodní vozy připravovali a udržovali po celou sezónu. Poděkování patří také rodinným příslušníkům, kteří své „polovičky“ doprovázejí na jednotlivé závody nebo jim doma fandí a „drží palce“.