Český šampionát v závodech automobilů do vrchu zamířil ke své další zastávce, tentokrát na legendu českých vrchů do Ústí nad Orlicí, kde se konal jedenáctý a dvanáctý podnik sezóny. Ústeckou 21‘ si samozřejmě nemohl vynechat tým Liqui Moly Racing, který se ve východních Čechách představil v kompletní sestavě. Ve všech vypsaných divizích tak měli olejáři své zastoupení a o konkurenci měli řádně postaráno. Závod v Ústí nad Orlicí letos zapsal již šedesátou kapitolu v jeho historii a pořadatelé z místního Auto Klubu, přivítali účastníky nejen Mistrovství České republiky v závodech do vrchů soudobých a historických automobilů ale i Mistrovství Slovenska, Mezinárodního závodu Zóny střední Evropy a třešničkou na dortu byl závod historiků , který se započítával do klasifikace této kategorie v Mistrovství Evropy
Nejspokojenější ze sestavy Liqui Moly Racing Teamu odjížděl z Ústí nad Orlicí Marek Rybníček, který již tři závody před koncem letošního seriálu Autoklub Mistrovství ČR v závodech automobilů do vrchu obhájil loňský titul mistra republiky v Divizi II, Skupině E2-SH a Třídě nad 3000 ccm. Marek Rybníček opět startoval s vozem Ford Fiesta WRC EVO a zvítězil osmkrát a čtyřikrát skončil na druhém místě a titul mohl slavit již po sobotním závodě Ústecké 21 v Ústí nad Orlicí. Marek po závodě zářil spokojeností i když ho druhé místo za vítězem Věroslavem Cvrčkem trochu mrzelo. „Před závodem jsem věděl, že mně stačí dojet na druhém místě, abych obhájil mistrovský titul v divizi II – plechových vozů. Je to naplnění mého cíle, který jsem si stanovil před letošní sezónou“ dodal Marek Rybníček. Druhé místo za Cvrčkem obsadil Rybníček i ve druhém, nedělním závodě. V současné době má Rybníček před třemi závěrečnými závody (1x Šternberk – zkrácená trať a 2x Divácká 13) v Divizi II 220 bodů, ve Skupině E2-SH 195 bodů a ve Třídě nad 3000 ccm 135 bodů. V absolutním pořadí bez rozdílu divizí, je Marek Rybníček se 118 body na druhém místě za Milošem Beneše, který si dosud vyjezdil celkem 175 bodů a ty mu zajistily titul mistra republiky pro letošní rok.
Spokojen byl s bodovými zisky i David Komárek s vozem Norma M20FC KOMVET EVO, který se po ústeckém závodě posunul na třetí místo absolutního pořadí s celkovým ziskem 91 bodů, v Divizi III je na druhém místě za Benešem s 59 body a dostal se na vedoucí pozici ve Skupině E2-SC a ve Třídě do 3000 ccm před klubového kolegu Jiřího Špalka, na kterého má nepatrný náskok. David skončil v sobotním závodě na třetím místě absolutně, když za druhým v pořadí, Dušanem Nevěřilem, zaostal po dvou jízdách o 0,21 sekundy. V neděli pak Nevěřilovi oplatil porážku a obsadil druhé místo s náskokem 1,83 sekundy. „Jsem s výkonem svým i s vozem spokojen, ten je stále konkurence schopný s dalšími vozy Norma, startujícími v mistrovství ČR. Mám radost, že se mně v neděli podařilo porazit Dušana Nešetřila a tím jsem se vrátil do situace, že se v závěrečném hodnocení mohu dostat mezi tři nejlepší jezdce“ konstatoval David Komárek.
Od závodu Ecce Homo ve Šternberku se objevil na startu Ústecké 21 brněnský jezdec týmu Liqui Moly Racing, Jiří Špalek s vozem Norma M20FC EVO. Šesté a sedmé místo v absolutním pořadí, dvakrát třetí ve Skupině E2 – SC a Třídě do 3000 ccm, to byly výsledky spokojeného navrátilce Špalka. Ten je v absolutním pořadí na šestém místě s 58 body, v Divizi III má na svém kontě 54 bodů a patří mu čtvrté místo a ve Skupině E2-SC je na druhém místě za Komárkem, za nímž zaostává o 3,5 bodů, když jich získal celkem 64.
Ještě ve středu před ústeckým závodem neměl tušení, zda se objeví na startu Martin Jerman, jezdící s vozem Lamborghini Gallardo GT 3 ve Skupině GT. Ten totiž v předcházejícím víkendu startoval na dalším podniku letošního seriálu Mistrovství Evropy do vrchu na známé trati St.Ursanne – Les Rangiers ve Švýcarsku. Drobná kolize v tréninku se svodidly přibližně v rychlosti kolem 200 km/hod. znamenala konec závodu a urychlený návrat domů – do dílny. „Podařilo se zajistit všechny potřebné díly z Itálie, vynikající práce mechaniků, to vše umožnilo můj start na Ústecké 21“ sdělil Martin Jerman. Sobotní závod se vydařil k jeho spokojenosti, vyhrál, ve druhém však „vyrobil“ hodiny a to znamenalo druhé místo za Zdeňkem Kmínkem. Přestože v absolutním pořadí nebodoval, zůstává na deváté příčce s 31 body a má jich stejně jako jeho zeťák Filip Sajler, který je na desátém místě. Ve skupině GT má Martin Jerman dvaceti bodový náskok (115 bodů) na druhého Zdeňka Kmínka.
Ve skupině N se po Ústecké 21 začíná rýsovat letošní mistr republiky – Filip Sajler. na Mitsubishi Lancer EVO X. V obou závodech zvítězil ve Skupině N Filip, když v sobotu trochu posmutnělá Gabriela sdělila: „Chtěla jsem manžela trochu prohnat, ale několik drobných chybiček mně stálo několik sekund a bylo z toho druhé místo“. V neděli se Gabriela polepšila, ztratila po sobotních 7 sekundách na manžela tentokrát necelé tři sekundy. Při pohledu do výsledků Skupiny N je zcela jasné, že titul po loňské bronzové Filipově a „bramborové“ Gábinině medaili, bude letos v rodině zlato a stříbro a bude jedno zda ho vybojuje Filip či Gabriela. Filip ještě bojuje o titul v Divizi I se svým tchánem, Martinem Jermanem, když oba prozatím vyjeli 175 bodů a jsou před závěrečnými třemi podniky na prvním a druhém místě a bude to pěkná „rodinná“ bitva až do konce.
Přes nepříznivou předpověď počasí slibující propršený víkend, která řádně zamotala hlavu všem soutěžícím. Naštěstí pro závodníky a diváky se předpovědi meteorologů nevyplnily a i když přes noc nějaká ta kapka spadla a ráno se vždy začínalo na mokré trati, v průběhu obou závodních dnů trať oschla a i sluníčko se usmálo na všechny účastníky i diváky. Některým závodníci si sice přáli pro větší vyrovnanost raději déšť , kde se hlavně smazávají na vodě rozdíly mezi prototypy a klasickými plechovými auty, což se nevyplnilo. O parádní zakončení vydařeného závodu se postaral absolutní vítěz letošní Ústecké21, Miloš Beneš na Oselle FA30 , který překonal dvanáct let starý traťový rekord Andera Vilaríňa o více jak dvě sekundy a stanovil nový traťový rekord na hodnotu 1:44,50 min.
Program Mistrovství České republiky bude pokračovat jednodenním závodem, který se pojede v sobotu 8. září 2018 na zkrácené trati Ecce Homo ve Šternberku (4,8 km).