Letošní seriál mezinárodních závodů automobilů do vrch MAVERICK HILL CLIB CZECH 2024 měl naplánováno osm podniků vždy po dvou závodech, tedy celkem 16 závodů. Uskutečnilo se jich patnáct neboť druhý závod na Albrechtickém kopci byl po tragické havárii Ondřeje Chytila předčasně ukončen a jezdci nebyli klasifikováni a nebyli jim započítány žádné body. Seriál měl úvod na počátku dubna jako VII. GMS – PROLOG na Automotodromu Brno. V tradičním termínu na počátku května pokračoval XLIII. Zámeckým vrchem MANN-FILTER v Náměšti nad Oslavou. Třetím podnikem byly v polovině června VII. Vírské serpentiny ve Víru u Bystřice nad Pernštejnem. Na konce června se sjeli jezdci bojovat o další body do Násedlovic, kde se jel XIV. Memoriál Stanislava Firtla a 26. Slovácký kopec. Druhá polovina byla zahájena v polovině července na trati XI. Vrbenského vrchu ve Vrbně pod Pradědem. V polovině srpna se jel smutný V. Albrechtický kopec v Lanškrounu. Na začátku září se uskutečnil předposlední podnik, jímž byla PRAMOS XIX. Divácká 13 v Divákách nedaleko Hustopečí. Závěr se jel v polovině října jako HILL CLIMB RACE CARS SHOW na Automotodromu Brno. V uvedených podnicích se představilo průběžně 216 jezdců z nichž 157 startovala se soudobými a 59 s historickými automobily. Z našeho Kraje Vysočina, jich v konečném pořadí soudobých automobilů bylo 21, šest z nich si připsalo body. Z 15 historiků si body připsalo 14 jezdců
ABSOLUTNÍ POŘADÍ
Do bodového hodnocení v absolutním pořadí se umístnilo celkem jedenáct jezdců z Vysočiny. Nejlépe si vedl VILÉM KAŠPAR, který obsadil 13. místo se ziskem 106 bodů. Do dvacítky nejlepších, na sedmnácté místo se dostal za zisk 96 bodů ze dvou závěrečných závodů MAREK RYBNÍČEK. 70 bodů a třiadvacáté místo získala KRISTÝNA FILLOVÁ. Dalšími jezdci, kteří svými výkony získali body do absolutního hodnocení byli: Jiří Valla 68 b., Jakub Lavický 36 b., Jiří Kaňka 24 b., Pavel Nevídal 4 b. a Ondřej Turičík 1 b. Z jezdců startujícími s historickými vozy to byli Michal Polehla 41 b., Tomáš Homola 27 b. a Lukáš Bořil 4 b.
SOUDOBÉ AUTOMOBILY
V kategorii soudobých automobilů skončil na 11. místě s 36 body MAREK RYBNÍČEK, KATEŘINĚ FILLOVÉ patří se 30 body třinácté pořadí, VILÉM KAŠPAR skončil na 39. místě se šesti body. Další ještě získali Jiří Valla 6 b., Pavel Nevídal 5 b. a Jakub Lavický 4 b.
HISTORICKÉ AUTOMOBILY
Z patnácti startujícími jezdci z Vysočiny na historických vozech si připsalo body čtrnáct. Nejlepší byl MICHAL POLEHLA na třetím místě se 142 body. Čtvrtý skončil DOMINIK MELICHAR se ziskem 76,5 bodu, pátý byl LUKÁŠ BOŘIL se 73 body. Do desítky nejlepších historiků se ještě zapsali – šestý TOMÁŠ HOMOLA se 65 body a devátý MICHAL NEČAS se 39 body. Na bodové zisky ještě dosáhli další jezdci z Vysočiny: Milan Zelený 28 b., Patrik Rybníček 20,5 b., David Šplíchal 9 b., Lukáš Dorinský 7 b., Alice Rybníčková 6 b., Lukáš Králík 5 b., Miroslav Kališ 2 b., Josef Kružík 2 b., a Libor Melichar 1 b.
TÝMOVÁ TROFEJ
Do týmové trofoje v rámci letošního ročníku Liqui Moly Maverick Hill Climb Czech se přihlásila čtveřice týmů, ze kterých byl nejlepší ten vysočinský z Rapotic VPK Motors ve složení Vilém Kašpar, Miloš Nováček, Michal Polehla, Michal Nečas, Tomáš Brůža a Dan Málek.
VÝSLEDKY TŘÍD – SOUDOBÉ AUTOMOBILY
Třída E1+3000/2WD – jediným našim zástupcem byl v závěrečném podniku na Automotodromu MAREK RYBNÍČEK z LIQUI MOLY Racing Teamu. Jezdec z Náměště nad Oslavou startoval s osvědčeným speciálem KTM X-BOW GTX s nímž vyhrál oba závody, získal 60 bodů a ve třídě skončil na pátém místě. Třída E1+2000/4WD – zde startovali tři naši účastníci. ZDENĚK TRNKA z Heraltic na Třebíčsku s Mitsubishi Lancer EVO skončil na pátém místě se ziskem 52 bodů. Jezdec STK Okříšky Racing Team body získal za jedno druhé místo, dvě třetí a jedno čtvrté. Druhou účastnici z našeho kraje byla KRISTÝNA FILLOVÁ z KRTZ Motorsport – Komvet Racing. Startovala s Mitsubishi EVO IX s nímž si vyjela 30 bodů za dvě druhá místa. V hodnocení Lady Trophy skončila na devátém místě se ziskem 40 bodů. Jediný závod absolvoval na Albrechtickém kopci jezdec z Křepice PAVEL NEVÍDAL. Startoval za Komvet racing s vozem Toyota Gr Yaris, dojel šestý ve třídě za což získal 6 bodů a celkově se umístnil na 16. místě. Třída E1-1600 – celkové druhé místo v této třídě si zajistil pravidelnými starty a také výbornými výsledky ONDŘEJ TURIČÍK z Víru u Bystřice nad Pernštejnem. S vozem Peugeot 206 si dojel 10x pro druhé místo, třikrát byl třetí a celkový zisk je 177 bodů. Čtvrtý skončil jezdec z Humpolce, BOHUSLAV KREJČÍ z týmu KR pro Škoda historik. S vozem Škoda Rapid 130RH si vyjel celkově 79 bodů, když bodoval za tři druhá místa, za dvě třetí místa atd. V barvách VPKmotors startoval v několik závodech jezdec z Brna, DAN MÁLEK s vozem Škoda Fabia Mk3. Tento závodní speciál, byl v této sezóně v záběhu a tak 14 bodů a šestnácté místo bylo příjemným počinem. Třída E1 – 1400 – v této třídě jsme měli jediného zástupce a to jezdce z Velkého Meziříčí JAKUBA LAVICKÉHO. Startoval s vozem Fiat 126 v jediném podniku na Zámeckém vrchu v Náměště nad Oslavou, kde dvakrát obsadil třetí místo, za něž získal 24 bodů a celkově skončil na jedenáctém místě.
Třída E2/SS-2000 – druhé a třetí místo patři v této formulové třídě rodinné dvojici z Třebíče – ZDEŇKU a JANĚ ŠPAČKOVÝM. Otec s dcerou startovali jako dabléři s vozem Formule Ford Mygale. Zdeněk skončil druhý se ziskem 115 bodů, když např. byl pětkrát druhý či dvakrát třetí. Dcera Jana vybojovala třetí místo s 98 body. Ty získala např. za jedno druhé, pět třetích míst atd. V hodnocení Lady Trophy se umístnila na čtvrtém místě se 133 body.
Třída S1+2000/4WD-v této třídě startovali dva naši jezdci. JIŘÍ VALLA z Velkého Meziříčí s vozem Mitsubishi Lancer s nímž si vyjel 60 bodů za dvě třetí a dvě čtvrtá místa a ve třídě se umístnil na pátém místě. Šestý skončil JIŘÍ KAŇKA s vozem Subaru Impreza WRX STI z týmu JK GARAGE RACING ze Zlatkova nedaleko Bystřice nad Pernštejnem. Startoval na třech podnicích kde si vyjel 36 boů. Třída S1+2000/2WD – druhou příčku zde vybojoval jihlavský jezdec z týmu SPZ-Vysočina RADEK HOUSKA. Startoval s osvědčenou Audi TT, získal celkem 40 body za dva vítězné závody, a to na Automotodromu Brno a Vírských serpentinách. Třída S1-2000 – suverénním vítězem této třídy se stal VILÉM KAŠPAR z týmu VPKmotors z Rapotic. Startoval se Škodou Fabii RS, se kterou nepoznal jiné umístění než první místo. Celkově vyhrál dvanáct závodů, a získal 250 bodů. Jediným nedojetým závodem byl úvodní podnik závěrečném klání na Automotodromu. Na čtvrtém místě se umístnil další jezdec týmu VPKmotors, TOMÁŠ BRŮŽA. Jezdec ze Zastávky u Brno startoval se Škodou Fabii RS . Jeho nejlepší výsledky byly šestkrát třetí a třikrát čtvrtý a celkově vybojoval 102 bodů. Jedenkrát se na závodní trati a to na Vírských serpentinách představil jezdec ze Žďáru nad Sázavou LUKÁŠ SLÁDEK s novinkou Mini Cooper S. Startoval za Sládek racing team, získal 18 bodů a umístnil se na 7. místě. Třída S1-1600 – také v této nejslabší třídě máme svého suverénního vítěze. Stal se jim MILOŠ NOVÁČEK ze Lhánic na Třebíčsku. Startoval v týmu MN Japan racing – VPK s Hondou Civic vti s níž jedenáctkrát vyhrál a do konečného hodnocení si připsal 247,5 bodů. Druhé místo patří jezdci LUKÁŠOVI HERALECKÉMU z Dalešic, který startoval s další Hondou Civic k4 v týmu Hery garage. Ten dvakrát vyhrál, sedmkrát dojel druhý …a celkově získal 186,5 bodů. Čtvrté místo patří mladému jezdci z Moravského Krumlova DAVIDU PRINCOVI. Ten startoval za rapotický tým Japan racing s Hodou CRX 2g s níž si vyjel jedno vítězství, jedno druhé a čtyři třetí místa a získla 143 bodů. Úspěšně si vedl v hodnocení mladých jezdců do 20 roků Junior Trophy, kde skončil druhý se 167 body.
VÝSLEDKY TŘÍD – HISTORICKÉ AUTOMOBILY
Ve třech třídách historických cestovních automobilů a v jedné formulové měl náš Kraj Vysočina zastoupení v patnácti startujících. A zde jsou jejich konečné výsledky. Třída HA1+2000 – třetí místo obsadil jezdec jihlavského týmu SPZ-Vysočina TOMÁŠ HOMOLA. S vozem BMW E30 startoval pouze v první polovině seriálu, kde si vyjel tři vítězství a tři druhá místa a získal celkově 105 bodů.
Třída HA1-2000 – v patnáctičlenném poli startujících jsme měli v této třídě šest jezdců, kteří si vedli velice dobře. Suverénním vítězem se stal MICHAL POLEHLA z Rapotic, který startoval s vozem Honda Civic EE9 v týmu Japan racing. Při svých startech neznal nic jiného než vítězství a těch získal celkem 12 a jeho celkový zisk bylo 240 bodů. Druhý v celkovém pořadí skončil týmový kolega z Hlubokého u Náměště nad Oslavou, LUKÁŠ BOŘIL. Ten startoval s Hondou CRX a vyjel si 134,5 bodů. Jeho nejlepší umístnění bylo jedno vítězství a pět druhých míst. Šestý skončil LIBOR MELICHAR z týmu Melda z Petrůvek u Třebíče. Jeho náčiním byl Peugeo 205 s nímž si vyjel 83 bodů a jeho nejlepší umístnění byla dvě třetí a dvě čtvrtá místa. Pouze start ve dvou závěrečných závodech má na své kontě DAVID ŠPLÍCHAL z Jaroměřic nad Rokytnou. Jezdec týmu Garage flora s vozem VW Golf gti si vyjel 36 bodů za dvě třetí místa na Automotodromu. O čtrnácté místo se podělili dva jezdci jihlavského týmu HRT racing team se ziskem 24 bodů za dvě třetí místa. LUKÁŠ DORINSKÝ z Broumova si tento výsledek připsal na úvodním podniku na Automotodromu, kde startoval s VW Golf. LUKÁŠ KRÁLÍK z Jihlavy se stejná umístění vyjel s vozem VW Golf GTI 16v na Vírských serpentinách. Třída HA1-1600 – také v této třídě slavila Vysočina vítězství. Mezi patnácti startujícími byl suverénem DOMINIK MELICHAR z týmu Domass Hospital z Petrůvek u Třebíče. S vozem Honda Civic EF sedmkrát zvítězil, čtyřikrát dojel na druhém místě atd. a celkově si připsa 222 bodů. I další místa patřila startujícím z Vysočiny. Druhý skončil PATRIK RYBNÍČEK z Náměště nad Oslavou, startující v týmu AP Rybníček s vozem Škoda Favorit. Jednou zvítězil, dvakrát byl druhý, třikrát třetí a celkově si vyjel 149 bodů. Třetí skončila Patrikova sestra a současně jeho závodní dablérka ALICE RYBNÍČKOVÁ. Ta měla nejlepší umístnění dvakrát druhá, třikrát třetí a celkově získala 128 bodů. Velmi dobře si vedla i v pohárových soutěžích – Lady Trophy skončila druhá se 146 body a v Junior Trophy byla třetí se 137 body. I čtvrtá pozice patřila jezdci z Vysočiny jimž byl MILAN ZELENÝ se Škodou 130 LR z Vilánce u Jihlavy. Jezdec MDS Racing Teamu jednou vyhrál, třikrát byl druhý atd. a celkově získal 107 bodů. Jeho dablér, JOSEF KRUŽÍK z Cerekvičky u Jihlavy skončil devátý se 39 body. Jezdec Historic Racing Clubu Jihlava byl jednou třetí, jednou čtvrtý. Sedmá pozice patří MICHALU NEČASOVI z Troubska u Brna, který startoval v rapotickém týmu MN-Japan racing s Hondou 4g, který třikrát vyhrál a celkově získal 72,5 bodu. Jedenáctá příčka patří MIROSLAVU KALIŠOVI z Hudějic u Slavko u Brna. Ten startoval s vozem Škoda 110 R za tým VPKmotors, dvakrát skončil třetí a jednou čtvrtý a celkově si vyjel 34 body. Třída HA 2 – v této formulové třídě zvítězil jezdec z Třebíče týmu Kosťa Motorsport RADEK KOSTELECKÝ s formuli Ford Van Diemen. Šestkrát zvítězil, dvakrát dojel druhý a celkově získal 165 bodů.
Takto dopadl další ročník mezinárodních závodů automobilů do vrch – MAVERICK HILL CLIMB CZECH pro jezdce z Vysočiny. Všem jezdcům, rodinným příslušníkům, mechanikům, sponzorům a dalším, kteří se celý rok točili kolem závodních vozů ale také kolem pořádání vlastních závodů. Děkujeme, za reprezentaci Kraje Vysočina a s napětím budeme očekávat jak budou vypadat kalendáře pro rok 2025.