O prvním květnovém víkendu se v Náměšti nad Oslavou uskutečnil XXXVIII. ročník MANN-FILTER Zámecký vrch 2019 v závodech soudobých a historických automobilů. Na trati dlouhé 2030 metrů vinoucí se kolem náměšťského zámku, se utkali jezdci jednak v LIGUI MOLY Mistrovství ČR a dále pak v mezinárodním seriálu MAVERICK RESCUE EURO CUP 2019. V závodech obou seriálů se představili i jezdci z Kraje Vysočina.
A tak se pojďme podívat jak si po oba dva dny naši jezdci vedli. Po několika letech, kdy se závody jezdily za pěkného počasí, tentokrát tomu bylo naopak. Citelný chlad, v sobotu k tomu ještě dešťové přeháňky, to byl kolorit letošních závodů. Přesto si po oba dva dny našlo cestu k Zámeckému vrchu několik tisícovek diváků. Ti byli hlavně zvědaví na domácí premiéru vozu McLaren F1 EVO 2019, siluetu, se kterou bude startovat v seriálu Evropského mistrovství, náměšťský jezdec Marek Rybníček. Po úvodním závodě na brněnském Automotodromu a úspěšném vstupu do Evropy na rakouském vrchu Rechberg, přesvědčil diváky o svém mistrovství a sobotní závod absolutně vyhrál, je však potřeba říci, že svou jedinou jízdu stihl ještě před dešťovou přeháňkou. Toto štěstí už neměl jeho největší konkurent, loňský mistr republiky Miloš Beneš, tomu při jeho jízdě začalo pršet, nechtěl riskovat havárii a skončil až na osmém místě. V průběhu této první jízdy došlo k několika drobným kolizím, ale bohužel i k jedné těžké havárii. Po té se sportovní komisaři a ředitelství závodu dohodlo, že závod bude ukončen po první jízdě a po ní budou vyhlášeny oficiální výsledky a přiděleny mistrovské body v obou seriálech, jako by se jely dvě jízdy. Rybníček byl klasifikován na prvním místě v divizi II, vyhrál ve skupině E2-SH a byl první ve třídě do 3000 ccm.
Druhým účastníkem mistrovského závodu byla Kristýna Fillová ze Sudic nedaleko Náměště nad Oslavou. Stejně jako Marek Rybníček, startovala na voze postaveném v dílnách KOMVET RACINGU v Okříškách. Jednalo se o vůz Mitsubishi BLACK EVO s nímž v letošním roce startuje v barvách týmu KRTZ motorsport a skončila na krásném šestém místě absolutně, byla druhá ve skupině E2-SH a zvítězila ve třídě nad 3000 ccm.
Do mistrovského závodu historiků byl přihlášen Jaroslav Prášek s vozem Chevron B42 týmu GT2 motorsport Milana Galáše. Po vítězství v úvodním brněnském závodě a nedokončeném druhém, očekával Prášek, že si v Náměšti napraví reputaci. Vše tomu napovídalo po první, ale bohužel pro něho poslední jízdě, kdy zajel suvereně nejrychlejší čas mezi historiky – 1:09,10 min., který nebyl překonán v dalších jízdách překonán. Ani sám Prášek nevěděl co se s vozem stalo a tím pro něj závodní víkend skončil.
Také v České Trofeji měla Vysočina své zastoupení a to dvěma jezdci. Martin Hort z Lipníka u Třebíče s vozem Peugeotem 106 se v sobotním závodě umístil v absolutním hodnocení na pátém místě časem 1:11,60 min. a byl nejrychlejší mezi pěti jezdci třídy E1H do 1600 ccm. Druhým byl mladý jezdec z Ledče nad Sázavou Petr Dlouhý, který startoval ve skupině Sprint Car do 600 ccm se strojem Sprint Car Barracuda a s časem 1:24,38 min. se umístil na druhém místě.
V nedělním závodě, který se jel na jednu tréninkovou jízdu a tři závodní, přičemž se všem jezdcům obou seriálů započítávaly dva nejrychlejší časy. Marek Rybníček tentokrát s celkovým časem 2:03,21 min. se umístil na druhém místě absolutního pořadí za Milošem Benešem, obhájil prvenství ve skupině E2-SH a třídě do 3000 ccm. V hodnocení po dvou domácích podnicích má 50 bodů v absolutní klasifikaci a je druhý za vedoucím Benešem, vede skupinu i třídu a je také vedoucím jezdcem divize II, v níž získal 80 bodů. Kristýna Fillová zopakovala svůj výborný sobotní výkon a opět byla celkově šestá, v divizi II skončila třetí, ve skupině byla druhá a vyhrála třídu nad 3000 ccm. V průběžném hodnocení získala 12 bodů a je jedenáctá, v divizi II si vyjela 24 bodů a je šestá a ve třídě jí patří první místo se ziskem 40 bodů.
V České Trofeji byli i v nedělním závodě úspěšní oba jezdci. Martin Hort byl hodnocen za čas 2:22,87 min. na šestém místě a byl druhý ve třídě E1-H do 1600 ccm. Po Zámeckém vrchu má 14 bodů a je celkově na osmém místě a ve třídě je s 35 body na třetí pozici. Petr Dlouhý zopakoval své druhé místo, které získal časem 2:32,32 min. a je po dvou podnicích také druhý se 60 body ve skupině a v celkové klasifikaci České Trofeje se 7 body na dvanáctém místě.
DVACET JEZDCŮ Z VYSOČINY BOJOVALO V SERIÁLU MAVERIC RESCUE EURO CUP.
Více jak čtvrtinu startovní pole mezinárodního závodu soudobých a historických automobilů MAVERICK RESCUE EURO CUP 2019 tvořili jezdci z domácí Vysočiny. Zda byli úspěšní mohou potvrdit fandové, kteří byli na Zámeckém vrchu přítomni.
Třebíčský jezdec Pavel Langer, startující v týmu GP2 motorsport, s formulovým vozem AUTOLA 1/04 byl v obou závodech soudobých vozů v první desítce. V sobotu se umístil na osmém místě, v neděli si ještě o jedno místo polepšil. Jeho čas v sobotu byl 1:11,50 min., nedělní pak součet dvou časů ze tří byl 2:15,92 min. a v obou případech mu tyto časy zabezpečily první místo ve třídě E2/C do 1600 ccm. V průběžném hodnocení je Langer, pro kterého byl Zámecký vrch prvním letošním závodem, na dvacátém místě se 7 body a ve třídě je na děleném druhém a třetím místě se 40 body.
Dvě devátá místa vybojoval rapotický jezdec Vilém Kašpar z týmu VPKmotors na voze Škoda Fabia RS, se kterou jel ve dvoukolkové třídě S1 nad 2000 ccm. V sobotní jediné jízdě, která se jela, zaznamenal čas 1:12,15 min. a zvítězil i ve třídě. Nejinak tomu bylo i v neděli, kde jeho čas 2:27,32 min. mu opět zajistil prvenství ve třídě, kde ze tří podniků nasbíral 102 bodů a patří mu první příčka. V této třídě startovali ještě další dva jezdci z Vysočiny, náměšťáci František Gruntorád a jeho dablér Jirka Borkovec s vozem Škoda Octavia RS. A byla to mezi nima pěkná bitva, v sobotu byl rychlejší Gruntorád a byl třetí, Borkovec skončil čtvrtý. V neděli se po odpadnutí Ázsótha posunuli o jenu příčku nahoru, Gruntorád byl druhý a na třetí stupeň se dostal Borkovec. V průběžném pořadí je Gruntorád s 54 body třetí, Borkovec je na místě čtvrtém a má 42 bodů. Dablér Viléma Kašpara, Filip Cakl startoval se stejným vozem, ale ve třídě S1 do 2000 ccm což mu umožňuje technický předpis. Oba závody vyhrál a je po nich druhém místě ve třídě se 40 body.
Po sobotním třináctém místě absolutně, v neděli uzavřel elitní desítku, to je Bohuslav Krejčí z Humpolce s vozem Škoda Rapid startující v týmu KR pro Škoda historik. Ten měl úspěšný vstup do sezóny v Brně, kde dvakrát vyhrál ve třídě E1 do 1600 ccm, v Náměšti k tomu přidal dvě druhá místa a má celkem 70 bodů a je na pozici lídra této třídy.
Ve dvojkolkové třídě E1 nad 2000 ccm se po brněnském závodě podruhé představil na Zámeckém vrchu Daniel Kubík z Třeště týmu PK-drive Racing. Ten startoval s vozem BMW 130i a v početně silně obsazené třídě byl v sobotním závodě sedmý a v neděli pak pátý. Celkově získal 32 bodů a patří mu mezi 14 bodujícími jezdci pěkné páté místo.
Pravidelnými účastníky seriálu MREC jsou tři jezdci třebíčského týmu Skalda racing. David Oravec, Milan Strozs oba z Třebíče s vozem Škoda Fabia a Zdeněk Podpěra z Náměště nad Oslavou s Hondou Civic, startují ve třídě E1 do 1400 ccm. Jde také o početně silnou třídu, ve třech závodech již startovalo 16 jezdců. Nejlépe si prozatím stojí David Oravec, který je pátý a po zisku 20 bodů v Brně, přidal dalších 16 bodů za sobotní šesté a nedělní čtvrté místo na Zámeckém vrchu a celkově má 36 bodů. Jen o čtyři body v celkovém hodnocení za ním zaostává Milana Strozs. Ten si s Oravcem vyměnil pořadí, když v sobotu byl těsně pod stupni vítězů na čtvrtém a v neděli pak byl na šestém místě. Celkově má 32 bodů a průběžně mu patří šesté místo. Zdeněk Podpěra jako jediný z týmu jel do Šternberku, ale tam ho nechala na „holičkách“ technika, takže nakonec do bojů o body nezasáhl a tak si chtěl spravit chuť v domácím prostředí. Sobotní výkon stačil na osmou v neděli pak na devátou příčku, za což si připsal 5 bodů, celkově jich má 13 a patří mu desáté místo.
Ve třídě S1 do 1600 ccm se v závodě představily dvě ženy. Libuše Kožnarová z Rapotic startující v týmu VPKmotors s vozem Ford Fiesta jela pouze sobotní závod a dotáhla to na čtvrté místo ve třídě a v hodnocení Lady Trophy si odvezla pohár za třetí místo. To ji vyneslo 10 bodů a je na pátém místě. Jako druhý jezdec na stejném voze jel v neděli domácí Zdeněk Tekal, který bohužel absolvoval pouze jednu tréninkovou jízdu. Závod po něj skončil kousek za zatáčkou U Dubu, kde měl v první závodní jízdě lehkou kolizi, ale s poškozeným vozem však pokračovat nemohl.
Závodní premiéru si odbyla na Zámeckém vrchu Jana Kazdová z Jihlavy. Ta startovala za tým Dohnal Motorsport z Kněžic na voze Citroen C2 ve třídě S1 do 1600 ccm. V sobotním závodě byla pátá, v neděli pak čtvrtá. Za tato umístění získala celkem 18 bodů a ve třídě je na čtvrtém místě. V Lady Trophy si za čtvrté a třetí místo připsala 22 bodů a je čtvrtá. V neděli se poprvé v životě postavila na stupně vítězů a převzala pohár za třetí místo.
Úspěšně i vedli i jezdci s historickými vozy. Suverením vítězem obou závodu se stal Tomáš Homola z Jihlavy s vozem BMW E30, startující za tým SPZ-VYSOČINA. Ten nenechal nikoho na pochybách, že bude letos v této kategorii kralovat. Je na čele průběžného pořadí, když získal již 107 bodů a také je na čele ve třídě HA1-K nad 1600 ccm. Druhým v pořadí, je další jihlavský jezdec Pavel Vrátil s vozem Opel Kadett GSI, který dvakrát dojel celkově na třetím místě a dvakrát vyhrál ve třídě HA1 do 2000 ccm. V absolutním pořadí má 62 bodů, ve třídě vede, když si vyjel rovnou stovku. Tentokrát s nim startoval jako dablér Miroslav Bužga a ten si vyjel dvě pátá místa ve třídě a se 16 body je na osmém místě. Jejich týmem byl CoraHB Historic racing club Jihlava. Další dablérskou dvojici tohoto týmu vytvořili Milan Zelený a Josef Kružík. Ti jeli s osvědčeným vozem Škoda 130 LR ve třídě HA1 do 1300 ccm. Zelený skončil v obou závodech na pátém místě a dvakrát vyhrál ve třídě. Patří mu deváté místo se 16 body, ve třídě je druhý za hodonínským Lukášem Krupicou, se 30 body. Josef Kružík byl celkově jednou sedmý a jednou osmý a ve třídě pak dvakrát třetí. Za umístění ve třídě získal 24 bodů a je na třetím místě.
Ve dvoulitrech jel s vozem VW Golf GTi David Šplíchal z Bohušic u Jaroměřic nad Rokytnou. Po loňské úspěšné premiéře v Divákách, se tentokrát na „domácí“ trati pohárů nedočkal. V absolutním pořadí si vyjel osmé a sedmé místo (celkově šestnáctý se 7 body), dvakrát byl na čtvrtém místě ve třídě, za to si připsal na své konto dvacet bodů je na průběžném sedmém místě.
Josef Dohnal z Kněžic představil vůz Honda CTX. Ten si pořídil od havířovského jezdce Pierdocha, který s ním několikrát v Náměšti nad Oslavou startoval. Stejně jako pro týmovou kolegyni Janu Kazdovou, to byla pro Josefa Dohnala premiéra v seriálu MREC. V obou závodech obsadil jedenácté místo absolutně a dvakrát byl první ve třídě HA1-K do 1600 ccm za což získal 40 bodů.
Kompletní fotogalerie regionální jezdci na Zámeckém vrchu MANN-FILTER 2019