Předposlední dějství letošních závodů automobilů do vrchu se jelo v jihomoravských Divákách nedaleko Hustopečí. Uskutečnil se zde o víkendu 12. a 13. září 2020 již 15. Ročník PRAMOS Divácké 13. K závodům se sjelo více jak 150 jezdců, aby bojovali o body do tří seriálů – AUTOKLUB Mistrovství ČR v závodech do vrchu soudobých a historických automobilů a České Trofeje, dále mezinárodního pohárového závodu Maverick Rescue Euro Cup 2020 automobilů do vrchu a v sobotu byl program ještě doplněn o MZAV MRS – TROPHY ve slalomu. Ve všech třech seriálech byla zastoupena Vysočina a to v jezdcích, kteří se zúčastňují těchto závodů téměř pravidelně.
V republikových závodech se představili David Komárek, Kristýna Fillová a Marek Rybníček, v České Trofeji Petr Dlouhý a David Hort. Nejlépe si vedl jezdec z Okříšek David Komárek, startující za KRTZ motorsport s vozem McF1 EVO. Ten si vyjel páté a čtvrté místo v absolutním pořadí a dvakrát se stal vítězem ve Skupině 1. Je průběžně na čtvrtém místě absolutním pořadí s 89 body a před závěrečným závodem na brněnském Automotodromu si vyjel mistrovský titul ve Skupině 1, kde získal 175 bodů. Druhý mistrovský titul po závodě v Divákách putuje do Sudic u Náměště nad Oslavou zásluhou Kristýny Fillové, která dvakrát dojela ve Skupině 2 na druhém místě a s celkovým ziskem 147 bodů si také zajistila titul mistryně ČR. Jezdkyně KRTZ motorsport startovala s vozem Mitsubishi Black 9 z dílem Komvet racingu a v absolutním hodnocení je na patnáctém místě s 5 body. K tomuto velkému úspěchu oběma srdečně gratulujeme!
Marek Rybníček z Náměště nad Oslavou startující v týmu Nutrend ACCR Czech Team si tentokrát vybral smolný víkend. Pro poruchu vozu Škoda Fabia R5 nedokončil první tréninkovou jízdu a nemohl v sobotním závodě pokračovat. Na neděli bylo dovezeno narychlo jiné auto – Škoda Fabia WRC, s nímž obsadil absolutně šestnácté místo a ve Skupině 2 skončil čtvrtý. Celkově je na šestém místě s 51 body a ve Skupině 2 je čtvrtý s 62 body. V České Trofeji byli přihlášeni dva jezdci z Vysočiny. Nakonec do výsledkové listiny se zapsal pouze jediný – Petr Dlouhý z Ledče nad Sázavou startující se čtyřkolkou Sprint Car Barracuda ve Třídě Sprint Car 600 a dařilo se mu. V obou závodech se svými výkony prosadil do elitní desítky – dvakrát skončil na deváté příčce za což si připsal čtyři body a v celkovém hodnocení mu patří dělené patnácté místo s pěti body. Ve třídě byl dvakrát druhý za suverénem této třídy Markem Novákem z Pardubic. Za tato umístění získal 36 bodů a celkově je druhý s 90 body. Smůlu měl druhý jezdec Martin Hort z Lipníka u Třebíče, když v první závodní jízdě ho zklamal jeho vůz Peugeot 106 a dál nemohl pokračovat v závodě. Přesto mu patří sedmá příčka celkově se 39 body a ve Třídě E1H do 1600 ccm je čtvrtý s 90 body.
Čtrnáct jezdců z Vysočiny se pustilo do boje o body v předposledním, šestém dějství letošního ročníku Maverick Rescue Euro Cupu 2020. Se soudobými vozy startovalo deset a mezi historiky pak čtyři jezdci. I v tomto seriálu se mohly pomyslně rozdávat předčasně poháry za vítězství ve třídách. Z jezdců Vysočiny to byli hned dva. Tím prvním byl Milan Motálek z Třebíče, startující za tým Komvet racing s vozem Mitsubishi Lancer VII. Ten si připsal na své konto deváté a osmé místo absolutně, celkově má 43 bodů a je devátý. Daleko důležitější byl bodový příděl za druhé a první místo ve třídě S1 čtyřkolek nad 2000 ccm. Zde nasbíral za devět první a jedno druhé místo 195 bodů a s předstihem se stal vítězem této třídy pro letošní rok. Druhé prvenství putovalo do Rapotic k Vilému Kašparovi, startujícímu v týmu VPKmotors s vozem Škoda Fabia RS ve třídě S1 dvoukolek nad 2000 ccm. Ve třídě si připsal na své konto osm prvenství za něž získal 160 bodů a zajistil si celkové prvenství. V Divákách dojel absolutně jedenáctý a desátý. Také těmto dvěma jezdcům patří srdečné blahopřání k zisku prvenství ve třídách. Ve stejné třídě jako jel Vilém Kašpar, startovali dvě dablérské dvojice z našeho kraje. Z Náměště nad Oslavou to byli František Gruntorád a Jiří Borkovec se Škodou Octavii RS. Třetí a druhá příčka ve třídě patřila Gruntorádovi, který má celkem 140 bodů a patří mu druhé místo. Jeho kolega skončil čtvrtý a třetí a v celkovém pořadí je čtvrtý s 82 body. Druhou dvojici byli Radek Hury z Velkého Beranova a Luděk Doubek z Jihlavy z týmu HaD Racing s vozem Ford Focus ST. Doubek si vyjel páté a čtvrté místo a ve třídě je šestý s 69 body. Poloviční úspěch zaznamenal Radek Hury, který v sobotním závodě skončil na druhém místě, v nedělním závodě bohužel nedokončil první jízdu, ale přesto si udržel celkové třetí místo ve třídě se 128 body. Ve třídě E1 dvojkolek nad 2000 ccm absolvoval pouze sobotní závod jihlavský jezdec Pavel Vrátil z CoraHB Historic Racing Clubu Jihlava. S vozem Opel Kadett GSi 16VT skončil v absolutním hodnocení na třináctém místě a ve třídě dojel druhý. V té je průběžně na čtvrtém místě se 45 body. Žďárský Lukáš Sládek startující s Peugeotem 206 GTI si vyjel ve třídě E1 do 2000 ccm dvě šestá místa a po tomto závodě mu patří páté místo se 73 body. V nejslabší objemové třídě E1 do 1400 ccm bodoval za dvě šesté příčky ve třídě třebíčský jezdec David Oravec startující v týmu Skalda Racing a celkově je šestý s 52 body.
V kategorii historických vozů byl úspěšný Tomáš Homola z Jihlavy. Ten startoval s BMW E30 v týmu SPZ-Vysočina ve třídě HA1 nad 2000 ccm. Jak v absolutním pořadí tak i ve třídě skončil v obou závodech na druhém místě a toto pořadí mu patří i v celkovém hodnocení, kde si vyjel 118 bodů a ve třídě 140 bodů. Dvě vítězství ve třídě HA1 do 2000 ccm, šesté a čtvrté místo celkově získal v Divákách David Šplíchal z Bohušic u Jaroměřic nad Rokytnou s vozem VW Golf GTI. Ten je průběžně na čtvrtém místě mezi historiky se 65 body a ve třídě má 137 bodů a je druhý. Tomáš Brůža z týmu VPKmotors s vozem Ford Fiesta si vyjel dvě místa v první desítce, dvakrát skončil celkově devátý a ve třídě HA1 do 1600 ccm mu patřila dvě čtvrtá místa. V absolutním pořadí je jednadvacátý se šesti body a ve třídě mu patří pátá pozice s 58 body. Smůlu si tentokrát vybral jezdec z Vílance u Jihlavy Milan Zelený z Historic Racing Clubu Jihlava se Škodou 130 LR. Ta ho zklamala ve druhé sobotní závodní jízdě a to znamenalo pro Zeleného konec. Ten je i přes tento výpadek absolutně desátý s 28 body a ve třídě je vedoucím jezdcem se 60 body.
V hodnocení Diváckého zápolení nesmíme zapomenout na naše autoslalomáře. Ti absolvovali pouze dvě tréninkové a jednu závodní jízdu v sobotním programu a nevedli si vůbec špatně. Ve třídě AS-S1 dvoukolek nad 2000 ccm si nejlépe vedl František Gruntorád se Škodou Octavii RS, když skončil pátý. Za ním na šestém místě dojel jihlavský Radek Houska (SPZ-Vysočina Audi TT). Ve třídě SA-S1 do 1600 ccm si vyjel čtvrté místo náměšťský jezdec Zdeněk Podpěra (Citroen C2 Vts), pátá pak byla Lenka Hrubanová z Třebíče (Peugeot 206 cc) – oba startovali za tým Skalda Racing. Mezi veterány se po krátké odmlce opět představil Jaroslav Midrla ze Studence u Třebíče (JarisMotors – VW Buggy), který si vyjel druhé místo ve třídě AS-HA1-Veterán).
Posledním podnikem letošní sezóny závodů automobilů do vrchu bude IV. GMS HILLCLIMB RACE 2020 – AUTOMOTODROM BRNO. Závody se uskuteční v sobotu 17. 10. 2020 a budou je absolvovat jezdci startující v AUTOKLUB Mistrovství ČR soudobých a historických automobilů a České Trofeji, mezinárodním pohárovém závodě Maverick Rescue Euro Cup 2020 a také MZA MRS – TROPHY slalomářů. Tento závod bude navazovat na dvoudenní testovací jízdy závodních automobilů, které budou pořádány ve čtvrtek 15. 10. a pátek 16. 10. 2020 ve spolupráci s Automotodromem Brno.
foto. Tomáš Tichý