Osm podniků – šestnáct závodů měl letošní ročník mezinárodních závodů automobilů do vrchu – MAVERICK HILL CLIMB CZECH 2021. Byl to již druhý rok, kde pořádání závodů bylo ovlivněno opatřeními proti šíření nemoci COVID 19. Nakonec byl pořadatelem Maverick Rescue z.s. vydán v závěru května konečný termínový kalendář závodů. Seriál byl zahájen již v polovině května závodem 23. Slovácký kopec a XI. Memoriál Stanislava Firtla v Násedlovicích nedaleko Kyjova. V závěru června se pokračovalo na trati IV. Vírských serpentin ve směru z Víru na Bystřici nad Pernštejnem V polovině července se uskutečnil jubilejní 40. MANN FILTER Zámecký vrch v Náměšti nad Oslavou. Úvodní polovina byla zakončena o první srpnovou neděli IV. GMS na Automotodromu v Brně. Hned o týden později se jel VIII. Vrbenský vrch ve Vrbně pod Praděde a v závěru srpna to byl II. GMS Albrechtický kopec – Memoriál Jiřího Lose v Lanškrouně. V polovině září se uskutečnila v Divákách nedaleko Hustopečí PRAMOS XVI. Divácká 13. Finále se vrátilo v polovině října na zkrácenou trať brněnského Automotodromu – IV. GMS HillClimb Race Cars.
Průběžně se v uvedených závodech prezentovalo 276 jezdců z toho bylo 214 se soudobými a 62 s historickými automobily. Z našeho Kraje Vysočina se představilo celkem 34 jezdců, dvacet devět se soudobými a pět s historickými automobily. Pojďme si projít výsledkové listiny od absolutního pořadí, přes výsledky soudobých a historických automobilů a také v jednotlivých třídách.
ABSOLUTNÍ POŘADÍ
Mezi desítku nejlepších se probojovali tři naši účastníci. Za vítězným Jiřím Špalkem (Eurovrak Racing Team) s Normou M20F EVO z Brna (466 bodů) se na druhém místě umístil David Komárek (KRTZ motorsport) z Okříšek s vozem Mc F1 EVO Komvet). Ten ve třech závodech zvítězil, pětkrát byl druhý, jednou třetí a čtvrtý, dvakrát pátý a jednou uzavíral desítku nejlepších a celkově získal 431 bodů. Druhé místo si připsal také v hodnocení jezdců se soudobými vozy, kde si vyjel 174 bodů a vítězství získal ve třídě E1-3000/2WD s 240 body. Sedmé místo absolutně s 253 body, deváté mezi soudobými automobily a ziskem 44 bodů a vítězství v nejsilnější třídě E1+3000/2WD s 225 body, to jsou výsledky Marka Rybníčka (Nutrend Czech Team) z Náměště nad Oslavou.
Ten se letos představil s novinkou jímž byl rakouský okruhový speciál KTM X-Bow GTX. Pro Marka to byla testovací sezóna v níž se s vozem jednak seznamoval a dál ho postupně z okruhového vozu přestavoval ve vrchařský speciál včetně nainstalování silnějšího motoru. Startoval ve všech závodech s výjimkou Vrbenského vrchu. V absolutním pořadí byl např. čtyřikrát šestý, dvakrát sedmý či čtyřikrát osmý. Do elitní TOP 10 se umístila
Kristýna Fillová (KRTZ motorsport) ze Sudic u Náměště nad Oslavou. Ta startovala na osvědčeném voze Mitsubishi Evo 9 Komvet s nímž získala v absolutním pořadí osmé místo s 222 body, když byla např. dvakrát pátá a šestá, jednou sedmá, v hodnocení soudobých automobilů se umístnila s 34 body jedenáctá. S velkou převahou zvítězila z jednadvaceti startujících se ziskem 234 bodů ve tříddě E1+2000/4WD a stala se ze třinácti startujících žen královnou dámského poháru LADY TROPHY s 265 body.
A jak dopadli další jezdci v jednotlivých třídách?
Třída E1+2000/4WD
Vedle vítězky této třídy Kristýny Fillové se jako čtvrtý umístil Milan Motálek (Komvet Racing) z Třebíče s Mitsubishi Lancer EVO 5. Ten startoval a bodoval v první polovině seriálu, nejlepšího umístění dosáhl při druhém závodě o Zámecký vrch, kde skončil na druhém místě, dále si např. připsal třikrát čtvrté místo a celkově získal 73 body. Jeden start si také připsal v této třídě i David Komárek s vozem Mitsubishi Lancer EVO 5, když ve druhém závodě při Vírských serpentinách skončil třetí, získal dvanáct bodů a skončil na dvacátém místě.
Třída E1-3000/2WD
V této třídě si z letního dvojzávodu na Autodromu vyjeli body syn Daniel a otec Petr Kubíkovi (PK Drive) s BMW 130i. Daniel z Třeště si v obou závodech vyjel 14 bodů a skončil na desátém místě, v hodnocení juniorské soutěže Junior Trophy skončil devátý se 35 body. Otec Petr z Hodic u Jihlavy, získal 10 bodů a byl ve třídě celkově klasifikován na dvanáctém místě.
Třída E1-2000
Dva účastníci z Kraje Vysočina startovali ve třídě do dvou litrů. V první polovině seriálu startoval a také bodoval Lukáš Sládek (Sládek racing team) ze Žďáru nad Sázavou s vozem Peugeot 206GTI. Ten si vyjel 26 bodů a skončil na šestnáctém místě. Druhá byla Simonka Urbánková (KV motorteam) ze Svratky s Renaultem Clio Cup. Ta startovala pouze jedenkrát a to při závěrečném podniku na brněnském Automotodromu, kde dojelo dvakrát osmá, získala celkem 6 bodů a umístila se na dvacátém místě. V hodnocení Lady Trophy skončila dvanáctá se stejným ziskem 6 bodů.
Třída E1 – 1600
Také v této třídě startovali dva jezdci z Vysočiny. Na devátém místě se celkově umístil Bohuslav Krejčí (KR pro Škoda historik) s vozem Škoda Rapid 130 RH z Humpolce. Startoval na dvou podnicích, nejlepšího umístění dosáhl na Albrechtickém kopci, kde dojel v nedělním závodě na čtvrtém místě. Celkově má na svém kontě 30 bodů. Pouze na Zámeckém vrchu startoval Martin Hort z Lipníku u Třebíče na svoze Peugeot 106. Za třetí a čtvrté místo získal 22 bodů a skončil na jedenáctém místě.
Třída E1 – 1400
Další dva naši jezdci startovali v co do počtu nejsilněji obsazené třídě. V průběhu sezóny se představilo celkem 34 jezdců. I přestože nestartoval ve všech závodech, získal pěkné páté místo David Oravec (Skalda Racing) z Třebíče se Škodou Fabia. Celkově získal 71 bodů, když byl mimo jiné jednou druhý a jednou třetí, dvakrát čtvrtý atd. Start na Zámeckém vrchu si připsal Jakub Lavický (Lawitzki engineering) z Velkého Meziříčí s Fiatem 126. Za dvě osmá místa si vyjel dvakrát tři body a umístil se na děleném dvacátém osmém místě.
Třída E2SCB
Čtyři vítězství ve dvou podnicích – v Náměšti nad Oslavou a Divákách zajistilo 80 bodů a prvenství Petru Dlouhému (Autosport Dlouhý) z Ledče nad Sázavou s Barracuda Sprint carem 600. V hodnocení juniorské kategorie Junior Trophy skončil mezi 10 startujícími na pátém místě se 75 body za tři prvenství a jedno druhé místo.
Třída S1+2000/4WD
O pořadí na prvních třech místech se v této třídě rozhodovalo až při závěrečném klání na Automotodromu. O palmu vítězství bojovali tři Lukášové, Keller, Štelc a Padrta. Nakonec bylo pořadí jak je uvedeno. Třetí místo se 186 body vybojoval Lukáš Padrta (Komvet Racing) z Dolních Kounic s Mitsubishi EVO IX. Jeden závod vyhrál, čtyřikrát dojel druhý, osmkrát mu patřilo třetí místo atd. Ale i tak při svých premiérových startech byl úspěšný. Na Zámeckém vrchu se představil Jaroslav Kašpar (VPKmotors) z Dukovan na voze Mitsubishi EVO IX. V nedělním závodě dojel druhý, získal 15 bodů a celkově se umístil na desátém místě.
Třída S1+2000/2WD
Nejoblíbenější třída mezi jezdci z Vysočiny. Z jedenácti startujících jich bylo od nás sedm, přesto absolutní vítězství nezískal žádný z nich. Nejlépe na tom byl Faňa Gruntorád (Náměšť nad Oslavou) se Škodou Octavia RS. Vyhrál dva závěrečné závody, jednou byl druhý a také získal několik třetích a čtvrtých míst a celkově má na své kontě 169 bodů a byl druhý. Dobře si vedl i jeho dublér, Jirka Borkovec (Náměšť nad Oslavou). Ten si připsal celkově 106 bodů, např. za dvě druhá místa, jedno třetí a dvě čtvrtá místa a skončil celkově čtvrtý. Úspěšně si vedla také dublérská dvojice Radek Hury (Velký Beranov) a Luděk Doubek (Jihava) jihlavského týmu HaD Racing s vozem Ford Focus ST. Hury se celkově umístil na třetím místě se ziskem 127 bodů (jednou druhý, pětkrát třetí, třikrát čtvrtý atd.). Doubek skončil na osmém místě, když si vyjel 58 bodů, nejlepší umístění jednou třetí, jednou čtvrtý atd. Třetí dvojici tvořili Radek Houska (Jihlava) a Vojtěch Polák (Cejl u Jihlavy) z týmu SPZ-VYSOČINA s Audi TT. Oba se více věnovali slalomovému seriálu i tak si za sporadické starty vyjel Radek Houska 37 bodů a byl desátý, Vojtěch Polák má 12 bodů a je jedenáctý. Šesté místo patří Romanu Houskovi (SPZ-VYSOČINA) s BMW M3. Ten nasbíral 89 bodů za umístění ze závodů první poloviny seriálu. Třikrát skončil druhý, jednou třetí a čtvrtý.
Třída S1-2000
Králem této třídy se mezi čtrnácti startujícími stal obhájce loňského prvenství Vilém Kašpar (VPKmotors) z Rapotic s vozem Škoda Fabia RS. V průběhu sezóny startoval mimo Vrbenského vrchu na všech podnicích a nepoznal jedinou porážku a jeho celkový zisk byl 260 bodů. Dalšími dvěma jezdci v této třídě byla dublérská dvojice otce Radka a syna Tomáše Kosteleckých (KOSTA motor) z Třebíče s Peugeotem 206 GT. Radek skončil celkově na třetím místě s 96 body, když jeho nejlepšími umístěními bylo dvakrát druhé místo, jednou třetí a tři čtvrtá místa. Tomáš se umístil o stupínek níže, tedy na čtvrtém místě se 67 body. Jednou dojel druhý, třikrát třetí atd. Šesté místo si připsal v hodnocení Junior Trophy, kde získal 46 bodů.
Třída S1-1600
Pěknou čtvrtou příčku, která znamenala proti loňskému roku posun o čtyři místa, si vybojoval Tomáš Brůža (VPKmotors) ze Zastávky u Brna s Fordem Fiestou. Tomáš startoval ve všech podnicích kde také bodoval, nejlépe se umístil dvakrát druhý na Vrbenském vrchu, celkově si vyjel 146 bodů. Za páté a šesté místo v Náměšti nad Oslavou získal 14 bodů a celkově se umístil na sedmém místě Radomír Fňukal (PPP Racing) z Dalešic s vozem Honda Civic. Jediný start v seriálu a to na Zámeckém vrchu si připsali dableři Josef Dohnal a Jana Kazdová (Dohnal Motorsport) z Kněžic s vozem Citroen C2. Josef si připsal v sobotním závodě třetí místo za což získal 12 bodů a celkově skončil na desáté příčce. Jana byla v sobotu osmá a se ziskem 3 bodů se umístnila na čtrnáctém místě. V hodnocení dámského poháru – Lady Trophy se umístila jedenáctá s 8 body. Filip Cakl (VPKmotors) z Kralic nad Oslavou s Fordem Fiestou se také představil pouze jedenkrát a to na domácím Zámeckém vrchu, kde bodoval v obou závodech a s 10 body skončil na děleném dvanáctém místě.
HISTORICKÉ AUTOMOBILY
Mezi 62 startující jezdci s historickými vozy se v elitní desítce umístili dva jezdci z Vysočiny. Celkové třetí místo patří Tomáši Homolovi (SPZ-VYSOČINA) z Jihlavy s vozem BMW E30, který získal 157 bodů. Ty si připsal za tři druhá místa, pětkrát byl třetí, třikrát čtvrtý atd. Druhé místo obsadil ve třídě HA1+2000 s 218 body, 4x vyhrál, 6x byl druhý, 4x třetí. Páté místo si vyjel
David Šplíchal (garage flora) z Bohušic u Jaroměřic nad Rokytnou s VW Golf gti. Za jedno druhé místo a několik umístění na čtvrtém a dalších místech si připsal celkově 93 bodů. Ve třídě HA1-2000 mezi třiadvaceti jezdci byl na druhém místě se ziskem 194 bodů. Body v absolutním pořadí si vyjel ještě Milan Zelený (Historic racing club Jihlava) z Vílance u Jihlavy se Škodou 130LR. Ten si dojel za osmé místo v sobotním závodě v Náměšti nad Oslavou pro tři body, které pro něho znamenají dělené třiadvacáté místo. Ve třídě HA1-2000 se umístil na třináctém místě s 18 body za čtvrté a páté místo ve stejném závodě. Jeho dublér, Josef Kružík z Cerekvičky u Jihlavy, skončil devatenáctý, když získal 6 bodů za sedmé a deváté místo taktéž ze Zámeckého vrchu. Při závěrečném závodě na Automotodromu si vyjel šest bodů za dvě osmá místa ve třídě HA1-2000 Jiří Gruntorád z Náměště nad Oslavou s Renaultem Clio a v konečném hodnocení skončil na devatenáctém místě.
A co říci na závěr.
Poděkovat všem jezdcům z naší krásné Vysočiny za jejich reprezentaci, výkony, bodové zisky a umístění. Poděkování patří také mechanikům, doprovodům, rodinám, příbuzným, prostě všem, kteří fandili našim jezdcům na jednotlivých závodech. Věřme, že se problémová Covidová situace zlepší a že se budeme moci v příštím roce vídat v lepších dobách u závodních tratí.
Fotogalerie všech jezdců z Kraje Vysočina