Přes složitou situaci zaviněnou epidemii nemoci COVID-19 se v loňském roce podařil doslova husarský kousek promotérovi a pořadatelům z Maverick Rescue z. s. uspořádat z plánovaných osmy podniků mezinárodních pohárových závodů automobilů do vrchu Maverick Rescue Euro Cup 2020, šest. V pěti případech se jely dva závody, v jednom pouze jeden. Paradoxně se neuskutečnil úvodní ani závěrečný podnik plánovaný na brněnském Automotodromu a to z důvodů vládních opatřeních proti šíření COVID-19. Pro ostatní pořadatele jednotlivých závodů bylo podmínkou splnění přísných bezpečnostních opatření pro ochranu jezdců, jejich doprovodů a také diváků.
Seriál začal na trati mezi Vírem a Bystřici nad Pernštejnem jako 3. Vírské serpentiny (20. – 21. 6.), pokračování se uskutečnilo na Vrbenském vrchu ve Vrbně pod Pradědem (4. – 5. 7.). Pak následoval přeložený XXXIX. MANN-FILTER Zámeckých vrch v Náměšti nad Oslavou (18. – 19. 7.) a o týden později (25. – 26. 7.) se závodilo v Násedlovicích u Kyjova, kde se jel XXII. Slovácký kopec a současně IX. Memoriál Stanislava Firtla. Jenom jeden závod se uskutečnil na Albrechtickém kopci v Lanškrouně (23. 8.) z důvodu sobotní tragické nehody. Závěr se odehrál v jihomoravských Divákách nedaleko Hustopečí (12. – 13. 9.) na trati PRAMOS XV. Divácké 13.
Absolutní pořadí
Pojďme se podívat jak si na těchto tratích v seriálu MREC 2020 vedli jezdci z našeho Kraje Vysočina. Celkem se představilo 156 jezdců, kteří startovali na soudobých i historických automobilech. Mezi 108 jezdci na soudobých vozech jich jelo celkem devatenáct, v kategorii historiků pak šest. Jedenáct jich získalo body do absolutního hodnocení bez rozdílu kategorie vozu s jakým startovali. Jednalo se o tyto jezdce, jejich umístění a bodový zisk: 5. Milan Motálek 200 b., 7. David Komárek 160 b., 12. Kristýna Fillová 129 b., 18. Vilém Kašpar 72 b., 22. Tomáš Homola 54 b., 38. František Gruntorád 18 b., 42. Pavel Langer 12 b., 44. Pavel Vrátil 10 b., 60. Radek Hury 3 b., 62. Bohuslav Krejčí 1 b., 63. David Šplíchal 1 b.
Mezi 108 jezdci hodnocenými v kategorii soudobých vozů se umístili tito: 3. David Komárek 80 b., 7. Kristýna Fillová 49 b., 9. Milan Motálek 43 b. a 27. Vilém Kašpar 2 b..
Pět našich jezdců si připsalo mezi 48 startujícími body do celkového hodnocení v kategorii historických vozů. A jak se umístili: 2. Tomáš Homola 118 b., 4. David Šplíchal 65 b., 10. Milan Zelený 28 b., 20. Josef Kružík 7 b. a 21. Tomáš Brůža 6 b.
Nyní se podívejme na to, jak si vedli v jednotlivých skupinách a třídách.
Skupina S1 – upravené sériové vozy
V nejslabší třídě do 1600 ccm startovali pouze ve dvou podnicích (Vír a Náměšť nad Oslavou) Josef Dohnal a jeho dablérka Jana Kazdová s vozem Citroen C2 v týmu Dohnal Motorsport z Kněžic u Jihlavy. Josef si vyjel ve čtyřech závodech 43 bodů a skončil na pátém místě, Jana získala 24 bodů a obsadila sedmé místo. Úspěšně si vedla v hodnocení mezi ženami v Lady Trophy, kde si připsala 67 bodů a skončila na druhém místě. Osmý byl Tomáš Brůža z týmu VPKmotors z Kuroslep u Náměště nad Oslavou s Fordem Fiestou, když získal 20 bodů za dvě čtvrtá místa ve Víru. Posléze v dalších závodech startoval v kategorii historických vozů.
Předloňské prvenství obhájil ve třídě dvoukolek nad 2000 ccm jezdec z Rapotic týmu VPKmotors, Vilém Kašpar se Škodou Fabii RS. Ten s přehledem vyhrál osm závodů (pouze nebodoval ve Víru) a získal 160 bodů. Tato třída patřila našim jezdcům, kteří obsadili i další místa na druhém až šestém pořadí. Náměšťský František Gruntorád se Škodou Octavia RS byl druhý se 132 body, když dvakrát vyhrál (po jednom vítězství ve Víru a Vrbně pod Pradědem), čtyřikrát byl druhý, jednou byl třetí a dvakrát mu patřila čtvrtá příčka. Jeho dablér, Jiří Borkovec z Náměště nad Oslavou skončil na pátém místě se ziskem 76 bodů, když jeho nejlepší umístění bylo jedno třetí místo v Dívákách, dvakrát skončil čtvrtý atd. Bronzové umístění si vyjel Radek Hury z Velkého Beranova u Jihlavy s vozem Ford Focus ST. Za jedno vítězství ve Vrbně, čtyřech druhých a stejném počtu třetích míst získal 128 bodů. Jeho dablér, jihlavský Luděk Doubek skončil šestý se 69 body a oba startovali v týmu HaD Racing. 81 bodů, to byl výsledek Romana Housky s vozem BMW M3 z Jihlavy týmu SPZ-Vysočina za než si připsal celkové čtvrté pořadí. Devět vítězství, 180 bodů a celkové prvenství získal v nejsilnější objemové třídě nad 2000 ccm čtyřkolek třebíčský Milan Motálek, startující s vozem Mitsubishi Lancer VII z týmu Komvet racing.
Skupina E1 – speciálně upravené cestovní vozy
Třída do 1400 ccm byla v rámci celého seriálu nejpočetněji obsazena – startovalo 18 jezdců mezi nimiž jsme měli jednoho zástupce. Byl to David Oravec z třebíčského týmu Skalda Racing s vozem Škoda Fabia. Ten sbíral body po celou sezónu, nakonec jich měl 52 a obsadil šesté místo. V šestnáctistovkách si vyjel pátou pozici mezi jedenácti startujícími Bohuslav Krejčí z Humpolce, který jel za tým KR pro Škoda historik s vozem Škoda Rapid 130RH. Za jedno druhé (Zámecký vrch) a dvě třetí místa (jednou Zámecký vrch a Lanškroun) získal celkem 39 bodů . Ve třídě do 2000 ccm bodoval ve všech závodech s vozem Peugeot 206 GTI Lukáš Sládek ze Žďáru nad Sázavou. Nejlepší umístění si vyjel v Náměšti nad Oslavou – třetí místo a čtvrtý byl v úvodním závodě ve Víru. Jezdec Lukas racing teamu, obsadil mezi třinácti startujícími šestou pozici se 66 body. Dvoukolky nad 2000 ccm měly na startu patnáct jezdců. Mezi nimi bodovali čtyři naši jezdci, když nejlépe se vedl David Komárek z Okříšek, startující za tým KRTZ. Ten se představil na dvou podnicích, ve Víru a Násedlovicích a oba závody pojal jako testování svého vozu Mc F1 EVO. Vyhrál všechny čtyři závody za něž získal 80 bodů a obsadil druhou příčku. Čtvrté místo patřilo Pavlu Vrátilovi, který si vyjel 45 bodů za tři druhá místa. Jezdec CoraHB Historic Racing Clubu Jihlava startoval s vozem Opel Kadett Gsi 16VT. Body si připsala také bratrská dvojice Pospíchalů z Dlouhé Brtnice u Jihlavy. Ti byli na startu pouze na Zámeckém vrchu jako dableři s vozem Škoda Octavia a jeli za Historic Racing Club Jihlava. Jakub získal za dvě pátá místa šestnáct bodů a skončil na desátém místě. O tři příčky níže se umístil Patrik s deseti body za jedno šesté a jedno sedmé místo. Královna českých vrchů – Kristýna Fillová ze Sudic u Náměště nad Oslavou startovala za KRTZ s vozem Mitsubishi Black 9 v nejsilnější třídě nad 2000 ccm čtyřkolek. Představila se na dvou podnicích – ve Víru byla dvakrát první a v Násedlovicích získala třetí prvenství a jednou skončila druhá a její účet byl 75 bodů, což ji zabezpečilo třetí místo. Jako bonus získala prvenství v soutěži Lady Trophy, tam čtyřikrát zvítězila a za to inkasovala 80 bodů.
Skupina E2 – formulové vozy a sportovní prototypy
S formulí Autola 1/04 startoval za tým GT2 Motorsport v jediném podniku na Zámeckém vrchu třebíčský jezdec Pavel Langer. Jeden závod vyhrál a ve druhém skončil na druhém místě což mu vyneslo 35 bodů a v konečném účtování skončil na čtvrtém místě ve třídě do 1600 ccm.
Skupina HA1 – upravené sériové historické vozy
I mezi historiky si vedli jezdci z Vysočiny velmi dobře. V nejslabší třídě do 1300 ccm byla úspěšná dablérská dvojice týmu Historic Racing Clubu Jihlava, Milan Zelený z Vílance a Josef Kružík z Cerekvičky. Startovali se Škodou 130 LR. Prvenství si připsal se 60 body za tři vítězné závody Milan Zelený, Josef Kružík skončil tříkrát druhý a se ziskem 45 bodů obsadil celkově druhou pozici. Další druhé místo pro Vysočinu vybojoval ve třídě do 2000 ccm David Šplíchal z Bohušic u Jaroměřic nad Rokytnou. Ten startoval s VW Golf GTI týmu garage flora, vyhrál čtyři závody, třikrát dojel druhý a jednou třetí a celkově získal 137 bodů. Ve stejné třídě jel také Tomáš Brůža z týmu VPKmotors s vozem Ford Fiesta. Ten úvodní závod seriálu absolvoval mezi soudobými vozy, na dalších podnicích už jel v kategorii historiků. Celkově získal 58 bodů a obsadil pátou příčku. Za start v jediném závodě na Zámeckém vrchu, získala za deváté místo dva body Libuše Kožnarová z Rapotic, startující za tým VPKmotors s vozem Ford Fiesta. V celkovém hodnocení skončila na čtrnáctém místě a v soutěži Lady Trophy obsadila páté pořadí s 15 body. Druhá příčka patřila Tomáši Homolovi z Jihlavy ve třídě nad 2000 ccm jenž startoval s vozem BMW E30 v týmu SPZ-Vysočina. Ten měl velice zdatného soupeře v podobě Petra Žáčka s Audi Sport Quattro S1, který tuto třídu vyhrál. Tomáš vyhrál úvodní závod ve Víru, v dalších osmy závodech dojel vždy druhý a celkově získal 140 bodů.
Všem jezdcům patří velké poděkování za jejich výkony, které předvedli v jednotlivých závodech loňského roku 2020. To patří také jejich mechanikům, doprovodům, sponzorům a v neposlední řadě i rodinným příslušníkům za podporu a vytváření zázemí pro jejich závodění.
KOMPLETNÍ FOTOGALERIE ZDE : Úspěšná sezóna jezdců z Kraje Vysočina v Maverick Rescue Euro Cupu 2020 ve fotografii.