Pionýrské začátky Horácké rally – I. díl – rok 1990 – 1992

O záměru uspořádat automobilovou soutěž na Třebíčsku se zasadili členové Autoklubu Jaderné elektrárny Dukovany. Bez nějakých větších zkušeností se po nabídce od komise rally AČR vrhli do přípravy prvního ročníku, který se uskutečnil již v roce 1990. Jen málokdo z příznivců rally věřilo, že se Horácká rally postupně posune od prvopočátečního Přeboru ČR, přes Mistrovství ČR, Mezinárodní mistrovství ČR, Zónu střední Evropy až do FIA Evropského poháru. Členové Autoklubu uspořádali až do svého ukončení po nekompetentním zásahu komise rally AČR v roce 2011, celkem 22. ročníků a za svoji činnost se v žádném případě nemusí stydět. Hned v úvodní části je potřeba vyzvednout každoroční obětavost stovek traťových komisařů, spojařů, časoměřičů, kteří za každého počasí museli stát na svých místech kolem trati a zajišťovali bezpečný průběh na jednotlivých rychlostních zkouškách.

Absolutní vítězové Horácké rally 1990 Hloušek-Ota-–-Krupa-Martin-Frýdek-Místek-VAZ-21074

Dnem „D“ startu soutěže byla sobota 20. 10. 1990, kdy z areálu Středního odborného učiliště jaderné energetiky v Třebíči na Hájku, odstartovalo do prvního ročníku Horácké rally 57 posádek a po absolvování dvou okruhů v celkové délce 130,6 km, na nichž bylo vytýčeno celkem osm rychlostních zkoušek, které dohromady měřily 83,7 km. Hned v tomto úvodním ročníku se jela jedna z nejdelších rychlostek v historii Horácké rally. Měřila 13 km a měla start v Bítovánkách, dále vedla přes Římov do Rokytnice nad Rokytnou, na křižovatku pod zámkem Sádek, kolem Svatých Jánů až do cíle před železničním přejezdem u Mastníku. Do cíle dorazilo 39 posádek z níž dvě jely na historických automobilech. Prvenství v absolutním pořadí si odvezli do Frýdku-Místku Ota Hloušek s Martinem Krupou, kteří startovali na voze VAZ 21074 a současně i zvítězili ve třídě A nad 1300 ccm. Mezi soutěžícími  se představila posádka z Třebíčska, z AMK SOU Moravské Budějovice – Jan Nechvátal s Milanem Křikavou, kteří s vozem Škoda 120 LS obsadili celkové 33. místo a ve třídě stodvacítek byli klasifikováni na desáté příčce. V samostatné kategorii historiků byla nejrychlejší posádka z Autoklubu Poděbrady, Ing. Stanislav Kafka s Ing. Petrem Bacílkem na voze Škoda 1000 MB.

Absolutní vítězové Horácké rally 1991
Štembera Jiří – Hrubý Ivan, AMK Příbram, Škoda 130 L

Startovní rampa postavená z lešenářských trubek a podlážek, byla dominantou druhé ročníku Horácké rally. Ta po úspěšném úvodu, získala statut dvoudenní soutěže Mistrovství ČR soudobých vozidel  a Pohár historických vozidel ČSFR. Největší nepříjemnosti vedle zdolávání náročných rychlostních zkoušek, byl pro soutěžní posádky a jejich vozy silný mráz, který v noci ze soboty 26. na neděli 27. října 1991 na Vysočině tvrdě udeřil. Kdo příliš neposlouchal předpověď počasí a před předáním vozů do uzavřeného parkoviště nedolil do chladičů svých vozů nemrznoucí kapalinu, měl ráno velké problémy s nastartováním a řada jezdců ani do druhé části soutěže neodjela. Trať  zavedla posádky na nové rychlostní zkoušky, kterých  bylo celkem patnáct – v sobotu deset a v neděli pak pět. Celková délka trati  dvoudenní soutěže byla dlouhá přes 263 km a rychlostky pak měly celkem 106 km. Prvenství si z Třebíče odvezla posádka AMK Příbram, Jiří Štembera s Ivanem Hrubým na voze Škoda 130 L a byli také nejlepší ve třídě A do 1300 ccm. Mezi šesti posádkami startujícími s historickými automobily, byli nejrychlejší František Fremr s Jindřichem Indrou z Racing Teamu Plzeň s vozem Škoda 1000 MB. Poprvé představila na Horácké rally vůz Škoda 1202 STW (populární „stejšn“, který se používal nejvíce jako sanitní vůz) posádka Vratislav Izach starší se spolujezdkyní Hanou Baráčkovou z Podorlického Racing Teamu Opočno. Po projetí cílové mety byly mezi historiky klasfikováni na třetím místě.

Absolutní vítězové Horácké rally 1992 Mach Jiří – Ing. Pritzl Václav, ZD Černíkov, Ford Sierra Cosworth 4×4,

Následující třetí ročník, byl opět zařazen do Mistrovství ČR a historici do nově vytvořeného Mistrovství ČSFR. Soutěž byla tentokrát jednodenní (sobota 24. 10. 1992) s pěti erzetami, které absolvovaly posádky  třikrát. Celková délka byla 287 km a z toho 126 km rychlostních zkoušek. Časté dešťové přeháňky značně ztížily trať pro soutěžní posádky. Těch se postavilo na start celkem 64 z toho 15 na historických vozech. Vítězství si vybojovala dvojice  ZD Černíkov (nedaleko Domažlic) Jiří Mach společně se spolujezdcem Ing. Václavem Pritzlem na voze Ford Sierra Cosworth 4×4. Ti se odpadnutím největších konkurentů na třetí erzetě,  posádky Vladimír Trkal a Jaroslav Palivec s TRK Příbram (Ford Sierra Cosworth 4×4) stali mistry ČR v absolutním pořadí a prvenství získali také ve třídě N nad 1300 ccm. Ze třinácti historiků v cíli , si nejlépe vedla dvojice Ing. Jiří Kronďák s Václavem Rohlou z AMK Úvaly u Prahy na voze BMW 1800 TI, kteří vyhráli i ve třídě HA nad 1150 ccm. Ve slabší kubatuře do 1150 ccm byla nejlepší posádka Miroslav Hrubý s Vratislavem Houdkem z SAS Klatovy na voze Škoda 1000 MB.


Foto Jiří Navrkal – Motor Vysočiny , Oldřich Bartes

Zanechat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*