O druhém prázdninovém víkendu se v rámci Bohemia Rally 2022 uskutečnila i soutěž v rally pravidelnosti vozů s alternativním pohonem Bohemia Eco Energy Regularity Rally 2022. Na start třídenní soutěže se startem v České Lípě a cílem v Mladé Boleslavi se postavila i manželská posádka Ireny a Jiřího Navrkalových, kteří jeli prověřit svoji sehranost při tomto formátu závodů a jejich parťákem byla plně hybridní Toyota C-HR od jediného autorizovaného prodejce vozů Toyota na Vysočině jihlavského HS Automobil Vysočina.
Na 23 startujících posádek čekalo v průběhu tří dnů 470 km po silnicích Libereckého a Mladoboleslavského okresu, na kterých bylo celkem 16 testů z čehož hned úvodní na Autodromu v Sosnové se jel na čas a zbytek na jízdu pravidelnosti. Zpestřením sobotní odpolední etapy pak byly dvě zkoušky na uzavřených rychlostních zkouškách ostré Bohemia, a to RZ Bzí a Radostín, kde si mohly posádky vyzkoušet pocity rally jezdců, i když i tyto úseky se jely na pravidelnost, ale i tak rychlostní průměry byly uzpůsobeny uzavřené trati a přinutili sešlápnout posádky plynový pedál hodně k podlaze.
Po zapůjčení vozu a otestování návyků pro závody v pravidelnosti, vyrazila posádka Ireny a Jiřího Navrkalových všanc novým zážitkům a ty rozhodně stali za to.
Start páteční sekce obstarala ostrá rychlostní zkouška na Autodromu v Sosnové, kde se dalo očekávat, že posádka nebude stačit na konkurenci v plně elektrických vozech nebo Plugin-Hybridech, kde je přece jenom lepší akcelerace než u plně hybridního vozu, ale jak se říká soutěž se nerozhoduje na první zkoušce a s tím i posádka k úvodnímu testu přistoupila. Vzhledem k tomu že první etapa odstartovala až v pozdních odpoledních hodinách, se velká část testů odjela za úplné tmy, což řádně prověřilo startovní pole a po menší navigační chybě dojela posádka do cíle etapy na Libereckém náměstí na solidním sedmnáctém místě v absolutním pořadí, což nebyl pro začátek vůbec špatný výsledek mezi borci, kteří už mají v těchto závodech něco naježděno.
Do sobotní dopolední etapy vyrážela posádka s předsevzetím vyvarovat se chybám, což by vzhledem k dílčím výsledkům v pátečních zkouškách zaručovalo posun v absolutním pořadí podstatně výše. Bohužel hned na první testu pravidelnosti vystavila stopku v jejich snažení schovaná díra, kterou i když trefili v malé rychlosti, měla za následek defekt pravé přední pneumatiky a tím skončil boj o umístění a místo toho se rozhořel souboj o dokončení samotné soutěže. Díky opravě pneumatiky byla posádka nucena vynechat další dva dopolední testy což mělo za důsledek obrovské penalizace a propad na předposlední místo absolutní klasifikace, ale o to v tomto případě už vůbec nešlo a pro posádkou začal souboj s časem, tak aby mohla nastoupit do odpolední sekce soutěže. Díky přestávce mezi sekcemi, která byla hlavně z důvodu dobíjení elektrických automobilů se nakonec vše podařilo a posádka mohla nastoupit na start sobotní odpolední sekce.
Do odpoledních testů posádka nastoupila s předsevzetím pokusit se o co nejlepší dílčí výsledek v jednotlivých testech, ale hlavně si soutěž pořádně užít. Parádním zpestřením byly dva testy na uzavřených tratích rychlostních zkoušek ostré Bohemia Rally, kdy řidička Irena měla někdy opravdu zauzlované ruce, když následovala ostrá zatáčka za zatáčkou.
Nedělní etapa se už nesla v duchu dokončení soutěže, ale i přesto po přejezdu z Liberce do Mladé Boleslavi si připravili organizátoři tři testy pravidelnosti, po jejichž absolvování čekala na posádky zasloužená cílová rampa na náměstí v Mladé Boleslavi.
Nebít nešťastného defektu v sobotní sekci, mohla posádka Ireny a Jiřího Navrkalových pomýšlet na umístění ve středu výsledků absolutní klasifikace Bohemia Eco Energy Regularity Rally 2022, čemuž nasvědčovali dílčí výsledky v testech, kde se posádka pohybovala mezi 8. – 17. místem což na premiérový start posádky nebyl vůbec špatný výsledek.
„ Jsem z těchto závodů moc nadšená, i když mě mrzí to naše sobotní zaváhání, které nás stálo slušný výsledek. Nejvíc jsem si užila ty dvě sobotní zkoušky na uzavřených tratích, bylo to něco jiného, okolo trati nám fandili diváci, dost technická trať až jsem měla strach, že si v nekončících serpentinách snad zauzluji ruce. Na náš první start si myslím že to nebylo zase až tak úplně špatné a dvakrát 8. místo ve zkouškách při naší premiéře v poli ostřílených borců není k zahození. Moje velké díky patří HS Automobil Vysočina, kteří nám na závod zapůjčili Toyotu C-HR, kterou se mě nechtělo ani po závodech vracet. Velice mě překvapila snadná ovladatelnost vozů, ale hlavně jeho podvozek, který seděl jak ulitý a v průběhu soutěže nás nenechal nikde na holičkách, ať jsme jeli po krásné silnici, nebo trošku horší. Dost se mě líbilo přesné intuitivní noční svícení, které v nočních pátečních zkouškách bylo opravdu obrovským pomocníkem. Na závěr nesmím zapomenout na přesnou automatickou převodovku, která fungovala parádně, což bylo hodně poznat v technických úsecích, kdy se akcelerovalo téměř z nulové rychlosti a po sešlápnutí plynu C-HRko vystřelilo, jak střela. Věřím že se nejednalo o ojedinělou záležitost a s manželem se opět v blízké době postavíme na start dalších soutěží. “ Zhodnotila svoje dojmy po premiérovém startu v závodech v pravidelnosti řidička Irena Navrkalová.
„I když nápad startovat v tomto závodě vzešel z mé hlavy, nepředstavoval jsem si, že bude tak těžký pro první otrkání s motorsportem. Testy byly abnormálně rychlé na závody v jízdě pravidelnosti a některé úseky dost rozbité, na to že se jednalo o závody civilních vozů v běžném provozu. Musím smeknou pře Irenou jak se s tím při závodech poprala a ukázala srdíčko závodníka. Bylo mě jí líto při našich komplikacích v sobotní dopoledni a bylo vidět, jak ji to mrzí, ale pak okázala srdíčko bojovnice a závod dokončila s parádou, za kterou si v cíli soutěže zasloužila kytičku od pořadatelů. Z celkového konceptu závodů mám radost a je vidět i zájem lidí o vozy s alternativními motory roste. Když jsme stáli před startem na náměstí v České Lípě o pauzách na náměstí v Liberci nebo po cíli na náměstí v Mladé Boleslavi, vždy si zvědavě prohlíželi tyto civilní vozy a zahrnuli nás různým dotazy okolo vůbec funkce a provozu, na které jsme jim vždy rádi odpověděli a podělili se o naše zkušenosti za volantem těchto vozů. Je fajn když to není jen vyloženě o závodech. Samozřejmě musí také poděkovat zástupcům Toyoty z HS Automobil Vysočina z Jihlavy, díky kterým se nám mohly této soutěže zúčastnit „ doplnil své postřehy po soutěži navigátor Jiří Navrkal
Foto archív posádky a Alena Koderová – www.usporne.info
Fotogalerie