Už prvního ledna odstartuje prologem Rally Dakar 2022, vrhnou se závodníci do nového pouštního dobrodružství, které se nově stává součástí mistrovství světa v dálkových soutěžích FIA a FIM. Podívejte se na finální trasu rally, ale i na závodníky, kteří budou v Saúdské Arábii reprezentovat Česko. Možná vás překvapilo, že se nepojede do těch nejodlehlejších částí Arábie, důvod je ale prostý – může za to přidružená soutěž Dakar Classic a extrémně velké startovní pole.
Co čeká účastníky letošního Dakaru? Spousta písku, duny, ale i odlehlá část Saúdské Arábie jménem Pustá končina. Ještě o nastávající rally nevíme všechno, jedno je ale jisté – závodníky čeká 8 378 kilometrů, z toho 4 250 kilometrů se pojede v ostrém tempu.
Sedmý start na Rallye Dakar čeká v jihlavského automobilového závodníka Martina Prokopa a bude se snažit navázat na deváté místo z minulého ročníku. Zkušený rallyeový jezdec usedne opět do vozu Ford Raptor, který je ale s ohledem na úpravu pravidel výrazně přestavěný.
„Začali jsme ho stavět na jaře, kdy jsem získal nová pravidla ještě neoficiálně. Jinak bychom to i s ohledem na covidovou situaci nestihli,“ přiznal Prokop, který vůz nakonec místo společného trajektu posílal na Blízký východ individuálně letadlem.
Rozdíl mezi předešlým a novým speciálem je patrný na první pohled. Vůz je robustnější a zejména má větší kola.“Už dříve nám připadala velká, ale teď jsou stejně velká jako na sériovém kamionu. Auto je delší a širší, mělo by mít lepší balanc. Vedle toho má o 150 kg větší váhu. Mělo by být lepší v měkkém písku, v řečištích, kde jsme dostávali zabrat,“ uvedl Prokop na týmovém kanálu na YouTube.
Prokop se na Dakar potřetí vydá v barvách týmu Benzina Orlen, opět bude ale spoléhat jen na sebe. A uvědomuje si, že konkurence bude opět velká. „Jmen je tam spousta, spousta týmů, spousta skvělých aut. Několik továrních týmů. Budou se potkávat různé koncepty,“ řekl Prokop, jenž se zatím třikrát v kariéře probojoval do první desítky. „Desítka je každý rok těžší a těžší. Uvidíme, jaká bude obtížnost tratě, protože ta nám vždy nahrávala. V Saúdské Arábii se jede více na krev a někteří divočáci tak získávají více než dříve v Jižní Americe,“ podotkl.
Umístění do desátého místa je ale i tak pro jihlavského rodáka základním cílem. „Dlouhodobá ambice je dostat se do Top 5. K tomu je potřeba mít stabilní výkon bez výkyvů. Nechceme jet pomalu, ale máme svoje limity. Výkonnostní i z pohledu celého zázemí,“ podotkl Prokop, jehož maximem je šesté místo z roku 2019, kdy se závodilo v Peru.
V lednu se potřetí za sebou pojede v Saúdské Arábii, kde jsou podmínky odlišné. Původně se mělo závodit i na čtvrté největší písečné poušti na světě Rub al-Chálí, pořadatelé tam ale trať nakonec nezavedli. „Až vývoj závodu ukáže, zda to bylo dobré nebo špatné rozhodnutí. Osobně nemám moc radost, že jsou etapy okruhové se společným bivakem. Hlavně z obavy o navigaci. Bude to ale lepší pro mechaniky, že se nebudou muset přesouvat,“ řekl navigátor Viktor Chytka.
Nadcházející ročník Dakaru bude specifický rozhodnutím organizátorů zařadit maratonské etapy bez povoleného servisu mechaniků hned na začátek. „Bude to jiné a jsem rád, že Dakar každý rok vymyslí něco nového. Bude to zajímavé. Samozřejmě, že to může být risk, že auta ještě nebudou doladěná . Na druhou stranu třeba budou méně unavená. Každý bude mít příběh jiný,“ řekl Prokop.
Etapa | Celková délka | Rychlostní zkouška | ||
1A | Sobota 1. ledna 2022 | Jeddah > Háil | 614 km | 19 km |
1B | Neděle 2. ledna 2022 | Hail > Ha’il | 514 km | 333 km |
2 | Pondělí 3. ledna 2022 | Háil > Al Artawiya | 568 km | 338 km |
3 | Úterý 4. ledna 2022 | Al Artawiya > Al Qaisumah | 555 km | 368 km |
4 | Středa 5. ledna 2022 | Al Qaysumah > Rijád | 707 km | 465 km |
5 | Čtvrtek 6. ledna 2022 | Rijád > Rijád | 560 km | 346 km |
6 | Pátek 7. ledna 2022 | Rijád > Rijád | 618 km | 402 km |
– | Sobota 8. ledna 2022 | Rijád | ||
7 | Neděle 9. ledna 2022 | Rijád > Al Dawadimi | 701 km | 402 km |
8 | Pondělí 10. ledna 2022 | Al Dawadimi > Wadi Ad Dawasir | 830 km | 395 km |
9 | Úterý 11. ledna 2022 | Wadi Ad Dawasir > Wadi Ad Dawasir | 491 km | 287 km |
10 | Středa 12. ledna 2022 | Wadi Ad Dawasir > Bisha | 759 km | 375 km |
11 | Čtvrtek 13. ledna 2022 | Bisha > Bisha | 501 km | 346 km |
12 | Pátek 14. ledna 2022 | Bisha > Jeddah | 680 km | 164 km |
Sociální média :
Facebook : https://www.facebook.com/dakar/
Twitter : https://twitter.com/dakar
Instagram : https://www.instagram.com/dakarrally/
Aplikace :
Google Play : https://play.google.com/store/apps/details?id=com.netcosports.anddakarworld
App Store : https://itunes.apple.com/us/app/dakar-rally-2014/id487240329?l=fr&ls=1&mt=8
A jak bude celá soutěž bude pro reprezentanty Kraje Vysočina soutěž probíhat Vás budeme samozřejmě průběžně informovat.
Etapy Rally Dakar 2022 podrobně
1. ledna: Džidda – Hail (636 km celkově/19 km rychlostní zkouška)
Úvodní dovádění na prašných cestách a malých dunách nabídne účastníkům možnost otestovat vozidla. Určí startovní pořadí pro další etapu. Podle výsledků speciálu se bude řídit zvláštní ceremoniál na briefingu, na kterém si patnáct nejlepších v každé kategorii vybere od patnáctého k prvnímu startovní pozici pro speciál na další den.
Hornaté krajiny severní části Saúdské Arábie přispívají ke kontrastům dakarské trasy. Speciál v písečných kolejích je prošpikován ďábelskými navigačními hádankami typickými pro tuto zemi. Důraz bude kladen na spolujezdce, protože každý soutěžící, který se pokusí jet zkratkou, bude okamžitě potrestán časovými penalizacemi.
3. ledna: Hail – Artavíjá (585/339)
První řetězce dun, které udají tón Dakaru 2022 a poskytnou příležitost uchazečům o špičkové umístění, aby se posunuli do popředí. Pokusit se rozhodnout soutěž v první den maratonské etapy je však riskantní. Jakmile zapadne slunce, jezdci a posádky budou moci počítat pouze s pomocí v servisním parkovišti bez asistence mechaniků.
4. ledna: Artavíjá – Kajsumá (554/368)
První část speciálu nabídne vydatnou porci písku. Rychlejší druhá část se z technického hlediska zdá jednodušší, nekonečné křižovatky mohou způsobit, že soutěžící budou chybovat a ztrátí čas změnami směru a hledáním orientace. Správná péče o pneumatiky bude zásadní pro dokončení maratonu bez nepříjemných překvapení.
5. ledna: Kajsumá – Rijád (707/465)
Dakar míří na jih do hlavního města Rijádu. Nejdelší speciál rallye důkladně prověří posádky změnami terénu. Nejdříve to bude úsek rychlých tratí dlouhý téměř 200 kilometrů, střední část s řetězci dun různých velikostí a pak přijde kamenitý závěr. Zvláště když závodníci musí překonat jedno vyschlé koryto řek za druhým. Bude to jedna z nejtvrdších prověrek prvního týdne.
6. ledna: Rijád – Rijád (563/348)
Účastníci Dakaru zamíří na východ od Rijádu, aby se vypořádali se speciálem, který představuje náhlou změnu ve srovnání s předchozími. Polní cesty posypané kameny v první části etapy prověří zejména kumšt motorkářů. Ovšem na dlouhou dunovou část, která se táhne téměř 80 kilometrů, si budou muset něco nechat v nádrži. Při surfování po dunách budou potřebovat každou kapku benzinu.
7. ledna: Rijád – Rijád (635/421)
První týden zakončí druhá etapa smyčky kolem Rijádu, která prozkoumá západ od hlavního města. Navigátoři budou muset být ve zvýšené pohotovosti, aby mohli procházet sítí křižovatek v první části speciálu. Duny se poprvé objevují v polovině etapy, kde čeká moře členitého písku dlouhé asi 40 kilometrů. Kdo zde získá výhodu, bude si ji moci ve finále dotáhnout na rychlých tratích.
8. ledna: Den odpočinku – Rijád
Pro mnohé je den odpočinku důležitým mezníkem. Ať se stane cokoli, bude načase, aby všichni zhodnotili svou strategii a čas moudře využili k vyváženému zotavení, Pro opozdilce, kteří budou mít hodně práce na vozidlech, to bude kratší odpočinek. Mnoho času však nebude a všichni se soustředí na náročnou druhou část soutěže.
9. 1. Rijád – Dawadmí (700/401)
Dakar vstoupí na neprobádané území. Tato cesta průzkumu začíná asi 100 kilometry intenzivního cvičení v dunách, které prověří ovladatelnost auta a jeho řízení. Bludiště tratí může některé posádky dostat za hranice zlomu!
10. ledna: Dawadmí – Vadí ad-Davásir (828/394)
Pískem nabitá trasa do jižní části Saúdské Arábie je jednou z těch etap, které se vlečou téměř do nekonečna. Prvních 200 kilometrů speciálu nebude nic jiného než písek a duny, kam až oko dohlédne, protože závodníci budou přeskakovat z jednoho údolí do druhého. Krajina se nakonec změní na konci dne… Mnoho účastníků bude dojíždět ve složitých podmínkách až za tmy.
11. ledna: Vadí ad-Davásir – Vadí ad-Davásir (490/287)
Smyčka kolem Vadí ad-Davásiru začne později než obvykle, aby zůstali ve hře opozdilci z předchozího dne. V tomto okamžiku se vytrvalost závodníků a jejich strojů stane rozhodujícím faktorem. Přítomnost hor a stop, které se vinou kolem kaňonů, bude vyžadovat jiný přístup. I když bude méně písku, tato etapa je stále náročná, a to nejen kvůli navigaci.
12. ledna: Vadí ad-Davásir – Biša (757/374)
Tento speciál je obzvláště šetrný k očím. Bohatá tapisérie krajin a barev udrží diváky v úžasu, zatímco soutěžící si užijí to, co bude bezpochyby jedním z nejrychlejších speciálů letošního ročníku. Je třeba mít na paměti, že spěch způsobuje plýtvání časem. Zejména pokud jde o navigaci po nesčetných křižovatkách, které jsou typickým znakem saúdských cest.
13. ledna: Biša – Biša (500/345)
Před smyčkou kolem Bišy, která má potenciál převrátit pořadí, nebude nic jisté. Jedná se o největší technickou výzvu v závěrečné části soutěže. Vozidla stráví zhruba polovinu etapy na dunách všech tvarů a velikostí. A to včetně nejměkčích, které má poušť v zásobě. Bude to poslední velký boj!
14. ledna: Biša – Džidda (676/163)
Zatímco duny jsou za námi, většina tratí v závěrečné speciálce je stále písečná. Cvičení dělá mistra a se všemi zkušenostmi získanými od startu rallye je každý připraven si to užít naplno. Cesta k pobřeží Rudého moře a na konečné podium na nábřeží v Džiddě vede ještě dlouhá cesta.