Pátá etapa letošního Dakaru zavedla závodníky zpět do Arequipy do jejich týmového zázemí, když noc ze čtvrtka na pátek přečkali v rámci maratónské etapy mimo hlavní bivak. V maratonském bivaku v Tacně se pracovalo na poškozeném Fordu Raptor Martina Prokopa a Tomáše Ouředníčka až do nočních hodin, zejména s pomocí posádky kamionu rychlé asistence ve složení Škrobánek, Lesák a Baculík, aby se mohli vydat v pátek ráno vstříc nástrahám letošní nejdelší etapy – nejvyšším dunám, nekonečnému množství prachového fesh-feshe, v kombinaci s klesající mlhou a blížící se tmou.
Ani to nezabránilo Prokopovi s Tománkem ve vybojování osmé příčky v etapě a posunu na osmé místo neoficiální celkové klasifikace.
. Posádky měly na programu nejdelší, 517kilometrový měřený úsek a 197 kilometrů přejezdu. Z bezpečnostních důvodů tuto etapu organizátoři zhruba na 425 km zrušili. Oficiální výsledné pořadí zatím není známé, ale obě posádky MP-Sports dorazily v pořádku do bivaku.
Martin Prokop: „Druhá část maratonské etapy nám dala hodně zabrat a jsme rádi, že jsme se dostali do cíle. Ráno jsme startovali z 24. místa a probíjet se kupředu fest-feshem nebylo nic příjemného, obzvlášť když před námi bylo sedm kamionů a třeba Kamazy vám nedají nic zadarmo – na varovný signál „sentinel“ nereagují a vše si tam člověk musí vybojovat tvrdě sám.
Poslední část etapy jsme jeli a v mlze a na fesh-feshi, takže jsme několikrát museli zastavit a rozhodovat se co a jak dál. Etapu jsme nakonec dokončili, ale krátce po nás ji museli pro mnoho posádek za námi zrušit, protože kdyby se do toho všeho ještě setmělo, nedalo by se jet už vůbec.
Jsme rádi, že jsme se dostali k volnému dni, nyní je čas si odpočinout a dát dohromady i Shreka, protože zejména poslední dvě etapy mu daly pořádně zabrat. Zvuky, které se z jeho útrob ozývají, připomínají spíše starý autobus než závodní speciál.“
Výsledné pořadí zatím není známé, ani u posádky Ouředníček – Křípal, ti to předběžně vidí na 22. místo.
Druhou část maratonského putování, při hromadném startu po skupinách podél pláže, odstartovali Tomáš s Davidem ve speciálu Ford Raptor #332 jako 36. automobil. Zažili spoustu předjíždění, obrovské duny, rychlé pisty i fesh fesh. Právě v místech fesh feshe byl vítr silný natolik, že nebylo vůbec nic vidět. A proto pořadatele z bezpečnostních důvodu raději tuto etapu zrušili.
Páteční výzvu popsal Tomáš Ouředníček slovy: „Jsme v půlce Dakaru, ale to, co tomu předcházelo, bylo napínavé. Ráno se nám moc nechtělo vstávat a odstartovat, protože jsme věděli, že nás čeká dlouhá a náročná trať. Ještě před startem nám kluci z rychlé asistence vyměnili poškozený plyn. S Davidem jsme si řekli, že pojedeme úplně na jistotu, nebudeme vůbec nic riskovat, že důležité je dostat se do cíle. Za mě musím říct, že se mi nakonec jelo celkem pěkně. Podařilo se nám udělat dobré tempo a pořád jsme někoho předjížděli. Ale pak jsme přijeli do fesh feshe a to byl opravdový masakr. Naštěstí naše auto nikde nezapadlo, ale viděli jsme spoustu zapadených aut a byla to beznadějná situace. Ve fesh feshi jsme se snažili jet tam, kde bylo aspoň trošku vidět a najednou jsme se dostali do údolí, ve kterém foukal mírný protivítr. Byla tam absolutně bílá tma. Takovou jsem ještě nikdy nezažil. Vůbec nic nebylo vidět a vůbec jsme nevěděli, kam máme jet. Zařadil jsem jedničku a jel úplně pomalu. V kokpitu bylo zvláštní ticho a krokem jsme jeli do úplné tmy. Bylo to naprosto stejné, jako kdyby člověk zavřel oči a jel. Po chvilce jsme zastavili a všimli jsme si, že stojíme jen několik metrů od kamionu týmu Buggyra, do kterého bychom narazili. Když jsme zkoušeli jet dál, náhle jsme slyšeli zvuk nějakého motoru a hned kolem nás projela Toyota. Bylo to strašidelné. Na Dakaru jsem se ještě nikdy takhle moc nebál. Měl jsem strach, že do nás někdo narazí nebo že spadneme ze skály. Vůbec jsme nevěděli, kde jsme. Ale pak už se závodilo celkem pěkně, protože auto fungovalo super. Akorát v jednom velkém fesh feshovém poli byla opět skrytá jáma, do které jsme pěkně napálili. Moje záda a Davidova kolena dostala definitivně zabrat. Ale Shrek se jen lehce oklepal a jel dál. Je to úžasný auto. Po neutralizaci se mělo pokračovat dál obrovským kamením a fesh feshovými poli. Na CP3 nám ale pořadatelé oznámili, že etapu zkrátili a ukončili. Tím pádem jsme v půlce Dakaru! A to je skvělé!“
Navigátor David Křípal dodal: „Na tuhle etapu jsme se vůbec netěšili. Nakonec byla kupodivu příjemná. Ze začátku se jelo hodně pěkně, předjeli jsme spoustu aut. To bylo parádní. Duny byly těžké, ale užili jsme si je. Spousta aut byla za námi a potkali jsme několik nehod. Na jednu stranu to byla těžká etapa a jsem rád, že byla zrušena. Časově nám to totiž vycházelo tak, že bychom dojížděli do toho nejhoršího v noci. A fesh fesh v noci nechce zažít asi nikdo. Naštěstí to dopadlo takhle. Jedeme dál. Jsme hrozně špinaví, ale hrozně šťastní!“
Potěšující zpráva přišla z týmu Buggyra racing , Matin Kolomý s Rostislavem Plným a Jiřím Strossem jsou připraveni v neděli nastoupit do 2. části Rally Dakar. Po opravě kardanu a strastiplné cestě do bivaku , prošla závodní Tatra kompletní prohlídkou a servisem, aby bylo techniky konstatováno že závodní náčiní je v plné kondici a může pokračovat dál. Posádka nastoupí na stat 6. etapy v tzv. malém závodě , pro posádky , které byly nucené odstoupit z 1. části Rally Dakar. Posádka nebude klasifikována v absolutního pořadí.
Útrapy ze 3. etapy a další plány zhrnul Martin Kolomy : „Byl to docela adrenalin. Co se nám vlastně stalo? Na začátku třetí etapy se nám jelo v dunách fakt krásně. Asi 100 kilometrů po startu jsme vyjížděli k jednomu bodu a v ten moment nám praskl kardan. Rozbil nám všechno, co rozbít šlo. Když jsem se rozhlídnul kolem a všude byly ty obrovské duny, viděl jsem to hodně černě. Nakonec jsme se s tím poprali a auto spravili, bohužel už se ale stmívalo a jet po tmě v noci v takových dunách by byla sebevražda. Proto jsme se s klukama rozhodli tam přenocovat. Do bivaku jsme dorazili včera v podvečer, nestihli start do čtvrté etapy a byli jsme vyřazeni z celkového pořadí. Nedá se nic děla, to je prostě Dakar. Určitě ale nic nebalím!! V neděli vyrazíme do druhé půlky závodu, což letos nově umožňují pravidla a budeme hodnoceni pouze za tu druhou část. Děkuji všem fanouškům za fandění a podporu. I díky vám to nechci vzdát! „
Neoficiální výsledky 5. etapy Rally Dakar 2019 Tacna – Arequipa
Kategorie automobilů
1. Loeb (Pegueot ) 4:54:34
2. Al Attiyah (Toyota) +10:22
3. Roma (Mini) +24:04
8. Prokop (Ford) +36:28
22. Ouředníček (Ford) +1:34:01
Neoficiální průběžné pořadí Rally Dakar 2019
Kategorie automobilů po 5. etapě:
1. Al Attiyah (Toyota) 17:19:53
2. Peterhansel (Mini) +24:42
3. Roma (Mini) +34:33
8. Prokop (Ford) +2:13:57
22. Ouředníček (Ford) +5:40:49
____________________________________________________________________________________________________________
Dnes na posádky čeká volný den a do dalších bojů se vydají v neděli 13. ledna kdy je na je pořadu 810 km dlouhá 6. etapa z Arequipi do San Juan de Marcona , na které čeká posádky 290 km speciálního testu.