Martin Prokop v Dubaji s novým spolujezdcem. Honzu Tománka nahradí David Křípal.

Před víkendovou Dubai International Baja 2019 musel Martin Prokop řešit změnu na postu navigátora. Martinova dlouholetého „mitfáru“ Jana Tománka nepustí na start zdravotní problémy. V Dubaji se vedle Martina Prokopa posadí David Křípal, který na letošní Rally Dakar navigoval ve druhém závodním voze týmu MP Sports Tomáše Ouředníčka. 

Martin Prokop s Janem Tománkem na trati 7. etapy Rally Dakar 2019

Dubajský závod je druhým podnikem Světového poháru FIA v cross-country bajách (FIA World Cup for Cross-Country Bajas). Ve Spojených arabských emirátech absolvuje Martin Prokop první start od úspěšného, ale i hodně bolestivého Dakaru. A musí se vypořádat hned s několika faktory, kvůli nimž není výchozí situace jihlavského jezdce před závodem úplně ideální.

V první řadě nebude moct spoléhat na prověřenou souhru s Janem Tománkem.„Jenda si na výšlapu v horách uhnal zápal plic,“ vysvětluje Martin Prokop. „Od předminulého víkendu jsem věděl, že to s ním nevypadá dobře, a minulý týden se potvrdilo, že Dubaj nestihne. Na kontrolu půjde až tento čtvrtek. Snad bude v pořádku do následujícího závodu v Abu Dhabi.“

Jasná volba

Prokop proto hledal výpomoc u posádky, která se v lednu na Dakaru představila s druhým Fordem týmu MP-Sports.„Byla to jednoduchá volba. Volal jsem Tomáši Ouředníčkovi, abych se ho zeptal, zda mu nebude vadit, pokud oslovím jeho spolujezdce. Tomáš chvíli přemýšlel, že by mě navigoval sám. Nakonec jsme se dohodli na Davidu Křípalovi.“ 

David Křípal při loňské besedě ve Velkém Meziříčí do dojezdu Rally Dakar 2018

Během své stále ještě relativně krátké kariéry v cross-country rally vystřídal Prokop už několik navigátorů. Vyzkoušel si spolupráci s Rakušankou Ilkou Minor, loni jel dvakrát s Davidem Pabiškou. Právě s ním se v Abu Dhabi radoval z prvního vítězství na podniku světového poháru.„Nebojím se toho. Tyhle závody jsou navigačně specifické. V podstatě vás vede šipka a čas získáte, pokud najdete správnou zkratku. Davidovi pomůže týmový manažer, který s tím má zkušenosti.“ Zkratky? To bylo velké téma na letošním Dakaru. Podle Martina Prokopa se však nejedná o stejnou situaci. „Dakar by takový být neměl, ale tady je to normální. Je to legitimní součást tohoto závodu,“ vysvětluje Prokop, co se v Dubaji naučil před rokem, kdy s Janem Tománkem obsadili čtvrtou příčku.

„Samozřejmě, že bych raději jel pořád v dunách, ale na rozdíl od Abu Dhabi nejsou v Dubaji nekonečná dunová pole. Tady se jezdí v menších dunkách, ze kterých se vyjíždí na otevřenou pláň připomínající solisko. Z ní se pak vracíme do dun najít další body. Jedeme na čas, je to závod a dělají to tu všichni. Kdo to správně propočítá, ušetří minuty a získá výhodu.“

Ruce stále bolí

Letošní dakarskou rally dokončoval Martin Prokop s bolestivě naraženýma rukama. A stoprocentně fit stále ještě není.„Myslel jsem si, že to půjde rychleji. Pořád se nemůžu připravovat tak, jak jsem zvyklý. Nemůžu zvedat tak těžké činky a podobně.“Z pohledu českého závodníka je tudíž další mírnou komplikací i zrušený shakedown.„V autě jsem od Dakaru neseděl, proto mě mrzí, že si ještě před startem nemůžu vyzkoušet, jak na tom jsem, a také spolupráci s Davidem. Je to pro mě trochu nekomfortní, protože Kuba [Przygoński] už jel jeden závod a Al Qassimi v Dubaji testoval. Přesto nemůžu říct, že to vzdávám. Přijeli jsme závodit. Jen zkrátka až v první etapě zjistíme, jak na tom jsme,“ uzavírá Martin Prokop.

Dubai International Baja 2019 oficiálně startuje ve čtvrtek 7. března. Dvě více než dvousetkilometrové rychlostní zkoušky jsou na programu v pátek a v sobotu.

 

Komentáře uzavřeny.