Čtvrtá etapa Rally Dakar 2019 : Posádky MP Sports s problémy. Kolomý s Plným odstoupili.

Ve čtvrtek byla na programu Rally Dakar 2019 první část maratónské etapy vedoucí z Arequipy do Tacny. Tuto 664 kilometrů dlouhou peruánskou výzvu posádky absolvovaly bez servisní pomoci. Byla to opět náročná etapa – spousta odstavených aut, velmi rozbitá trať a všudypřítomný fesh fesh. Martinovi Prokopovi se dařilo od začátku etapy držet krok s nejrychlejšími, přesto nakonec dojel na 16. místě z důvodu technických problémů. Tomáš Ouředníček a David Křípal ve speciálu Ford Raptor #332 dokončili první strastiplný maratónský úsek na 35. místě a v celkové klasifikaci jsou nyní na 22. příčce. Kolomému s Plný do etapy nenastoupili a museli odstoupit ze soutěže

Martin Prokop s Janem Tománkem na trati 4. etapy Rally Dakar 2019

Mezi automobily, byl nejrychlejší lídr závodu Katařan Násir Attíyiah. Martin Prokop ztratil přes 53 minut a byl šestnáctý. Průběžně je jedenáctý.

Dnes to byl další nepovedený den. Prvních 300 kilometrů jsme jeli super a bylo vidět, že jsme na tom dobře. Pak nám ale ve feš feši praskla poloosa a dostali jsme se do velkých problémů,“ řekl Prokop.

Navigátorovi Janu Tománkovi se ale podařilo poloosu upevnit „natvrdo“ a posádka dojela do cíle „na tři kola“. „Kluci z asistenčního kamionu to teď mění, ale uvidíme, co se nám podaří. V pátek nás čeká nejdelší etapa a auto teď není ve formě. Provází nás smůla a bojím se, že dobrý výsledek je ztracený. Budeme ale bojovat do konce,“ uvedl Prokop, jehož asistenční kamion jede oficiálně v závodě, proto může využít pomoc jeho posádky i díly, které v něm má.

Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem na trati 4. etapy Rally Dakar 2019

Čtvrteční i páteční maratónské etapy jsou náročnou prověrkou jak pro posádky, tak pro jejich techniku. Závodníci se musí spolehnout sami na sebe a musí si vystačit s náhradními díly, které vezou. Po včerejší první části je čeká noc mimo technické zázemí a bez velkého servisu musí vše opravit tak, aby byli schopni dokončit zítřejší druhou polovinu maratónské etapy.

„Dnešní etapa byla pekelná. Odstartovali jsme a po 13 kilometrech jsme měli defekt zadního kola. Přestože jsme si pracně vydobyli dobrou startovní pozici, která byla pro dnešek zásadní, tímhle defektem jsme o ni přišli. Zatímco jsme měnili kolo, předjelo nás několik kamionů a aut. Navíc celá rychlostní zkouška byla ve fesh feshi. Strašně se prášilo a nebylo vidět ani na předek auta. Bylo opravdu těžké někoho předjet. Fesh fesh byl tak měkký a zrádný, že jsme několikrát zapadli. Pak nás při předjíždění v oblaku prachu vytlačilo Mitsubishi a vletěli jsme do obrovské díry. Byla to opravdu strašná rána! Mysleli jsme, že bude po nás a že auto poletí přes střechu. V první chvíli to vypadalo na konec Dakaru. Naštěstí Raptor dopadl na všechny čtyři kola. Přední ližina je totálně prohnutá a plynový pedál taky. David plyn částečně opravil kladivem od místních fanoušků, ale pořád je s ním problém. Když sešlápnu plyn naplno, odstaví se. A jelikož jsem to předtím nevěděl, v dalším těžkém fesh feshi jsem sešlápl plný plyn a auto se zastavilo. Tahle etapa nás zase hodně prověřila. Musím říct, že v některých chvílích jsme ani nedoufali, že to zvládneme dojet,“ komentoval průběh první části maratónské etapy Ouředníček.

„Trať byla díky svému povrchu strašně těžká. Nejen fesh fesh, ale taky velké kameny – to je strašná rozbíječka na auto. Měli jsme projíždět jedním hodně úzkým, čtyřkilometrovým kaňonem, kde byl fesh fesh. Ale hned na začátku stály čtyři zapadené auta. S Tomášem jsme museli najít jinou variantu. Vyšplhali jsme na obrovskou horu nad kaňonem, jeli jsme po jeho vrcholu a hledali waypoint. Nakonec jsme ho našli a objeli spoustu zapadených aut, takže to bylo super. Teď si musíme sami opravit auto, abychom mohli zítra zase bojovat,“ řekl k etapě navigátor David Křípal.

Kolomy-Plný-Stross na trati 3. etapy Rally Dakar 2019

Bohužel letošní Dakar má první smolaře v podobě odstoupení posádky Kolomý-Plný-Stross v kategorii kamionů. Na Jejich Tatře vypověděl 100 km po startu 3. etapy poslušnost diferenciál. Posádce se podařilo závadu provizorně opravit , jenže oprava trvala dlouho a posádka nechtěla riskovat při jízdě v obrovských dunách za tmy a rozhodla se přenocovat v dunách s tím že ráno etapu dokončí a dostanou se do bivaku. Pro pokračování v soutěži bylo nezbytně nutné nastoupit na start další etapy nejpozději do 60 minut po startu poslední posádky, to se bohužel nepovedlo a o co hůře posádka stále nedorazila do bivaku,

Martin Kolomý start do čtvrté etapy nestihl. Jeho další účinkování v závodě se bude řešit po dojezdu za týmem do bivaku. S největší pravděpodobností využijeme letošní novinky a Martin v neděli odstartuje do druhé poloviny rally Dakar.  řekl týmový manažér Jan Kalivoda

Výsledky 4. etapy Rally Dakar 2019  Arequipa – Tacna 
Kategorie automobilů
1. Al Attiyah (Toyota ) 3:38:49
2.  Peterhansel (Mini) +1:52
3.  Przygonski (Mini) +8:32
16.  Prokop (Ford) +53:35
35.  Ouředníček (Ford) +2:16:46

Kategorie kamionů
1. Karginov (Kamaz)  4:09:49
2. Macík (Liaz) + 1:29
3. Mardeev (Kamaz) + 12:47
Kolomy (Tatra)  nestartoval

Průběžné pořadí Rally Dakar 2019
Kategorie automobilů po 4. etapě:
1.  Al Attiyah (Toyota) 12:12:57
2.  Peterhansel (Mini) +8:55
3.  Roma (Mini) +20:51
11.  Prokop (Ford) +1:47:51
22.  Ouředníček (Ford) +4:17:21

Kategorie kamionů po 4. etapě:
1. Nikolaev (Kamaz)  13:52:04
2. Karginov (Kamaz) + 4:58
3. Sotnikov (Kamaz) + 8:39
  Kolomy (Tatra) – osdtoupil

____________________________________________________________________________________________________________

Dnes se posádky vydají na druhou část maratonské a vracejí se 714 kilometrů dlouhou trasou zpátky do bivaku v Arequipě, kde zůstanou celou sobotu a užijí si den volna. Speciální test má dneska délku 450 km

Orientační časy startů posádek do speciálního testu::

Prokop – Tománek ( Ford )  16:16

Ouředníček – Křípal ( Ford )  16:41

LIVE výsledky 5. etapy : https://gaps.dakar.com/2019/dakar/tacna-arequipa-5/aso/ukie/c

Comments are closed.