Automobilový jezdec Martin Prokop vypadl po technických problémech v dnešní 5. etapě Rallye Dakar z elitní desítky.Etapa vedoucí v písčitém prostředí posloužily obrovské duny jako důležité orientační body,tak aby pořadatelé zamezili velkým chybám v navigaci. Velká působivá dunová pole byla občas ve sjezdech smísena s rozptýlenou pouštní trávou a ta vyžadovala pokročilé řidičské dovednosti jezdců. Martin Prokop se spolujezdcem Viktorem Chytkou museli na trati měnit poloosu, navíc jim vůz Ford Raptor hořel. Nakonec ztratili 71 minut na nejrychlejšího Carlose Sainze ze Španělska, který si dnes upevnil vedení. V průběžném pořadí klesli z devátého na 14. místo.Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem dnes pokračovali ve stabilních výkonech , když obsadili 26. místo v etapě a dále stoupají absolutním pořadím soutěže na 25. místo
„Bohužel, jak se nám letos nedaří konce erzet, tak se nám nepodařila ani dnešní. Sedmdesát kilometrů před cílem nám začalo něco šramotit v autě a bylo jasné, že to není dobře. Za chvíli se to potvrdilo. Poškodil se kloub na poloose, museli jsme zastavit, protože jsme byli v měkkém písku a nemuseli bychom to projet. Od zadřené poloosy se navíc vzňala levá zadní část vozu. Všechno gumové a karbonové chytlo. Nejdříve jsme museli hasit a pak rozpálenou poloosu vyndat a vyměnit, což trvalo. Letos to bohužel nejde. Vypadli jsme z desítky a nevím, zda se nám tam podaří dostat zpět. Budeme bojovat, zatím je ale všechno proti nám,“ dodal v cíli etapy posmutněle Martin Prokop.
„Nešlo o klasické duny, ale takové vysoké porostlé kopce písku. Byly tam prudké nebezpečné sjezdy dolů. Prostě nářez! Ale tam se nám dařilo držet velmi slušné tempo, takže jsme předjížděli jeden kamion za druhým. David perfektně navigoval. Z toho všeho jsme měli radost,“ Asi 50 km před cílem však začal ukazovat kontrolka docházejícího benzínu. „Do cíle jsme dojeli. Ale hned za časovou kontrolou po ujetí jednoho kilometru se auto zastavilo. Na benzínku nás dotáhl Martin Šoltys s Tatrou. Tam jsme natankovali „místní mimořádný“ benzín s oktanovým číslem 91. No a v bivaku nás čeká překalibrace nádrže, protože takhle se nedá závodit. To byly takové nervy, že skončíme na Rallye Dakar kvůli prázdné nádrži, že už to nechci zažít,“ ulevil si Tomáš Ouředníček.
Výsledky 5. etapy Al Ula → Ha’il (563 km, rychlostní zkouška: 353 km)
1. Sainz – Cruz (Šp./Mini) 3:52:01
2. Al-Attiyah – Boumel (Katar/Toyota) + 2:56
3. Peterhansel – Fiuza (Fr., Portug./Mini) +6:11
26. Ouředníček – Křípal (ČR/Ford) +1:01:45
30. Prokop, Chytka (ČR/Ford) +1:11:30
Celková klasifikace Rally Dakar po 5. etapách
1. Sainz – Cruz (Šp./Mini) 19:04:13
2. Al-Attiyah – Boumel (Katar/Toyota) + 5:59
3. Peterhansel – Fiuza (Fr., Portug./Mini) +17:53
14. Prokop, Chytka (ČR/Ford) +2:21:11
25. Ouředníček – Křípal (ČR/Ford) +5:10:14
Zítra 10. 1. 2020 pokračuje soutěž etapou Ha’il → Rijád (830 km, rychlostní zkouška: 478 km)