Masarykův okruh patřil o víkendu přehlídce skvostných historiků při Brno Revival Grand Prix

Po deseti létech se o druhém červencovém víkendu uskutečnil na Masarykově okruhu Automotodromu, BRNO REVIVAL  Grand Prix, závody historických automobilů. Součásti tohoto podniku byly i ukázkové jízdy historických formulových vozů a spiderů od padesátých do devadesátých let minulého století. K Masarykovu okruhu patři také závody silničních motocyklů jejichž závody mistrovství světa patřily k nejvýznamnějším závodům v České republice. Z tohoto důvodu se v ukázkových jízdách představili i jezdci se silničními speciály a sajdkárami. Po pátečních seznamovacích a kvalifikačních jízdách se v plné parádě představili velmi početné divácké kulise v sobotním a nedělním závodním programu jednotlivé kategorie.

Masters šampionát historických formulí 1 z let 1966 do 1985

Dvanáct vozů F1 se postavilo na start brněnských závodů. Palmu vítězství v sobotním závodě si odvezl Matthew Wrigley , který startoval s vozem Tyrrell 011, v nedělním závodě  byl na druhém místě. Druhý skončil v prvním závodě irský jezdec   Mike Cantillon s vozem Williams FW 07C. Tomu se v neděli nedařilo když dojel na jedenáctém místě se zrátou dvou kol na vítěze. Třetí místo v sobotu a vítězství v neděli, to je výsledek Belgičana Wernera D´Ansembourga  s vozem Brabham BT 49. Ve druhém závodě obsadil třetí místo další jezdec z Velké Británie, Steve Hartley s McLarenem MP4/1. Všechny vozy byly vyrobeny v roce 1982. Nejstarší vozem byl Surtees T59B z roku 1971 s nímž startoval britský jezdec Ewen Sergison, který dojel dvakrát na devátém místě.

Historic Grand Prix Cars Association

Jednalo se o závody automobilů ze Sdružení historických vozů Grand Prix a to nejstarší s motorem vpředu výroby do roku 1961 a s motorem vzadu do roku 1966. Mezi nejstaršími formulemi slavil dvojnásobné vítězství britský jezdec John Spiers na voze Maserati 250F z roku 1955. V sobotním závodě byl druhý a v neděli třetí Josef Otto Rettenmaier z Německa s Maserati 250 F Piccolo také z roku 1955. Opačná umístnění, třetí v sobotu a druhé v neděli, si vyjel Angličan Ian Nuthall na voze Cooper Bristol MkII z roku 1953. V závodech mladších formulových vozů bylo pořadí na prvních třech místech po oba dva dny identické. Dvě vítězství patřila Will Nuthallovi z Anglie, druhá místa získal další Angličan Justin Maeers a na třetích místech skončil německý jezdec Rudi Friedrichs. Všichni tři startovali na vozech Cooper T53 z roku 1960.

Lurani Trophy for Formula Junior Cars

V letech 1958 až 1963 byla Formule Junior jakýmsi předstupněm Formule 1. Formule Junior se zrodila v hlavě italského hraběte Luraniho a proto se jednotlivé závody jezdí o pohár hraběte Luraniho. Na brněnském automotodromu se při vyhlašování nejlepších jezdců postavili na prvních třech místech stejní jezdci. Prvenství dvakrát získal Angličan Clive Richards pro druhá umístění si dojel dvakrát Philipp Buhofer ze Švýcarska. Oba startovali s vozy Lotus rok výroby 1963. Třetí byl dvakrát Rudi Friedrichs z Německa s vozem Lola Mk5A, který byl také zkonstruován v roce 1963.

Masters Endurance Legends

Tato Endurance je série prototypů a vozů GT a nabízí pohled na historii vytrvalostních závodů v Severní Americe. V této skupině mohou startovat pouze vozy, které se zúčastnily závodů např. v Evropě 24 hodin Le Mans, v Americe 24 hodin Daytona nebo 12 hodin v Sebringu. V Brně se v sobotu představilo šest a v neděli pět vozů ve 40. minutových závodech což bylo   20 kol. Sobotní závod vyhrál Keith Frieser z Kanady s vozem Zytek 095 rok výroby 2009. Tento jezdec v nedělním závodě dojel na druhém místě. V opačném pořadí, první v neděli a druhý v sobotu skončil anglický jezdec Jamie Constable, který startoval na Zyteku 045 z roku 2004. Dvakrát na třetím místě dojel Matteo Ferrer-Aza z Itálie se Chevroletem Corvettou C7R jehož rok výroby byl 2016.

Masters gentlemen drives PRE-66 GT cars a touring cars

Po sobotní 45. minutové kvalifikaci 10 posádek z nichž byla nejrychlejší anglická dvojice John Spiers a Nigel Greensall s vozem TVR GRIFFITH z roku 1965 jehož motor měl obsah 4700 ccm. V nedělním 90 minutovém závodě se jim už tak nedařilo a skončili na šestém místě. Vítězství si připsala rakousko-anglická posádka Stephan Joebstl a George McDonald s Lotusem Elan  26R z roku 1965 s motorem o obsahu 1600 ccm. Za jednu a půl hodiny celkově urazili 33 kol. Na druhém místě dojeli Philipp Buhofer ze Švýcarska s Andy Willisem z Anglie, kteří startovali na stejném voze jako vítězná posádka. Třetí místo patřilo rakouské dvojici Ingo Strolz a Thomas Matzelberger, kteří startovali s vozem TVR GRIFFITH z roku 1965, který měl objem motoru 4700 ccm.

ADAC Historic Cup Ost Formula

Nedílnou součástí byly závody HAIGO – zájmového sdružení nadšenců pro automobilové závody historických závodních vozidel z bývalé NDR. Založeno bylo v roce 2004 na autodromu v Mostě a sdružuje jezdce s formulovými vozy Easter a Mondial a jezdce s cestovními vozy. V kategorii formulových vozů celkem startovalo 12 jezdců. Ti byli rozděleni do dvou tříd, 1600 a 1300 ccm. V šestnáctistovkách byl v sobotu nejrychlejší Martin Kuntze, druhý skončil Thomas Pfeifer a třetí skončil Heiko Werner, všichni startovali s vozy Estonia 25. V nedělním závodě byl nejrychlejší Nils-Holger Wilms s Melkusem M90. Na druhém místě dojela Jeanette Siegert s MT-74/3 Mondial. Třetí místo obhájil ze sobotního závodu Heiko Werner. Ve třídě do 1300 ccm v sobotu slavil vítězství Detlef Schulze s vozem TARK-KAVOR Estorina 21-M, druhý den byl nejrychlejší Hartmut Heidicke s TARK-KAVOR Estonia 21-10.

ADAC Historic Cup Ost Touring cars

V sobotu šestnáct, v neděli pak čtrnáct cestovních vozů do 1300 ccm se postavilo na startovní rošt ke 20. minutovým závodům. V obou zvítězil Jens Herkommer se Škodou 130 RS, na druhém místě pak dvakrát skončil Dieter Hoffmann s Ladou Samarou. Třetí byl v sobotním závodě Sebastian Dross na Ladě 21011, v v neděli byl třetí Jens Vogt se Škodou MB 1300 RS.

GRAND PRIX historických vozidel

Jedná se o Českou sérii pro majitele historických sportovních vozů. Ta je rozdělena do dvou kategorii a to předválečné do roku výroby 1945 a poválečné do roku výroby 1965. Nebyl to závod, ale jízda pravidelnosti na šest kol. Jak v sobotních tak i nedělních jízdách byl nejlepší Jan Čížek s vozem Jaguar C-Type z roku 1951. Na druhém místě v sobotu skončil s Jaguarem E-Type z roku 1962 Tomáš Kalkus  a třetí byl Michal Froník s vozem Aero Minor Sport z roku 1949. V nedělních jízdách byl druhý František Kudela s Talborem Lago Grant Sport T26, třetí příčku obsadil jezdec z Kraje Vysočina, Jaroslav Prášek s Aerem Minor Sport z roku 1949.

Ukázkové jízdy

Nedílnou součásti závodního víkendu Brno Revival Grand Prix byly divácké lahdky pro fanoušky bývalých závodů automobilů či motocyklů. Tři ukázkové jízdy měly cestovní vozy, stejně tak historické formule a spidery. V ukázkových jízdách historických motocyklů a sajdkárů se představil jezdec z Markvartic na Třebíčsku, Libor Dokulil. Jednak jel s Jawou Banan 350z roku 1970, dále osedlal Hondu 500,

Závěrem lze konstatovat, že se jednalo o špičkový závodní víkend, o čem svědčí i několika tisícová divácká návštěva. Sledování závodů i ukázkových jízd posunulo diváckou kulisu o několik desítek roků zpět Věřme, že se tyto závody vrátí v co možná nejkratší době opět na brněnský Automotodrom.


Fotogalerie :

 

Leave a Comment

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*