UPOZORNĚNÍ: Pro celý Kraj Vysočina je na středu 17.2. mezi 00:00-12:00 vyhlášeno nebezpečí před ledovkou, zejména ráno při mrznoucím dešti. Vysoký stupeň varování před tímto nebezpečným jevem se pak týká oblastí na východní hranici kraje. Pozor regionech Nové Město na Moravě, Bystřice nad Perštýnem, Náměšť nad Oslavou, Třebíč, Velké Meziříčí, Moravské Budějovice.
V souvislosti s oteplením bychom rádi řidiče upozornili na 2 nepříjemné jevy, s nimiž se mohou v následujícím období na komunikacích setkat.
Prvním z nich je náledí, které může na vozovkách vznikat v důsledku odtávajícího sněhu nebo deště či mrholení. Ačkoliv jsou aktuálně teploty vzduchu v kraji většinou mírně nad 0°C komunikace jsou po působení velmi nízkých teplot v uplynulých dnech promrzlé a voda tak na nich může souvisle nebo lokálně namrzat. S tímto jevem je třeba počítat zejména večer a ráno, kde se teploty ještě pohybují kolem bodu mrazu. Případné dešťové srážky mohou situaci na komunikacích ovlivnit ještě výrazněji než odtávající sníh, zejména pokud se jedná o déšť mrznoucí s tvorbou ledovky.
Zimní údržba na možný vznik těchto situací preventivně reaguje v souladu s plánem zimní údržby pro danou oblast aplikací odpovídajícího posypového materiálu (sůl, solanka, inert), aby tak zajistila požadovanou sjízdnost komunikací odstraněním vzniklých závad. Nicméně zejména v kopcích může být účinek posypu snižován tekoucí vodou a vozovky tak mohou i přes veškerou snahu namrzat.
Druhým jevem, na který budou řidiči objektivně ve zvýšené míře na komunikacích narážet, jsou lokální poruchy ve vozovce, např. výtluky. Na rozdíl od předchozích několika let zažíváme letos obvyklou zimu s nízkými teplotami i s jejich výraznými změny (rozdíly i 20-30°C ) a vyššími úhrny sněhových i dešťových srážek. To jsou podmínky, které společně s těžkou nákladní dopravou soustředěnou na dálnicích a silnicích I. tříd, negativně ovlivňují životnost konstrukčních vrstev komunikací. Jsme si toho vědomi a stav komunikací ve správě ŘSD ČR v kraji pravidelně kontrolujeme a zjištěné závady okamžitě odstraňujeme. Pokud to není možné, reagujeme na nezbytně nutnou dobu umístěním příslušného dopravního značení (např. dopravní značka 7a- nerovnost vozovky)
Řidiči by v tomto období měli s těmito jevy na komunikacích počítat. Každý, kdo usedne za volant, by je měl předvídat a zejména přizpůsobit rychlost jízdy dopravně technickému stavu a povaze komunikace v rámci známého pravidla, které říká, že řidič je povinen jet takovou rychlostí, aby stačil zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.
Zdroj : ŘSD ČR